Bilhistorisk Tidsskrift  108/1992     side  10

      
  Fra charabanc til bus

af Allan Pihl Hansen

 

Udtrykket »charabanc« er først brugt i forbindelse med hestevogne, da man i gamle dage i landbruget benyttede en del arbejdsfjedervogne, hvor akseltræerne var erstattet med elliptiske blad-fjedre. For at ydnytte arbejdsvognen, blev den på ladet forsynet med siddebrædder eller agestole.
   Undertiden brugtes lange sæder langs fadingens sider, og man fik da køretøjet omdannet til en »charabanc«, der forøvrigt også forekom som specielt personkøretøj.
   »Charabancen« var ideel, hvis man under rejsen ønskede at konversere med sine medrejsende, da man sad overfor hinanden, men den har formentlig ikke været særlig komfortabel.
   På Bornholm startede vognmændene formentlig omkring 1918-1920 med at transportere turister og andet godtfolk på ladet af lastbilerne ved opsætning af langsæder langs med sidefjælene.

 

Turistkørslen foregik fortrinsvis på Nordbornholm med udflugter til Dueodde og Paradisbakkerne, idet turisterne først indfandt sig på Sydbornholm langt senere.
   Denne måde at transportere mennesker på i den såkaldte åbne charabanc blev brugt op til midten af tyverne, hvor den var forældet, da udviklingen på dette tidspunkt allerede var løbet fra den åbne charabanc.
   Næste type charabanc var allerede først i tyverne begyndt at dukke op rundt omkring. På Balka boede cementstøber John Caspersen, som i 1920-21 anskaffede sig en Ford TT lastbil til brug i virksomheden i transport af produkter/varer til og fra virksomheden.
   For at udnytte lastbilen fuldt ud og tjene lidt ekstra penge fik Caspersen fremstillet polstrede bænke, der kunne stilles op på ladet, og da Caspersen også tænkte på passagerernes komfort, så

 

de kunne sidde i ly for evt. regnbyger, blev der anbragt et jernrør i hvert hjørne af ladet. Jernrørene blev fastgjort i sidefjælene samt bænkenes ryglæn. Taget bestod af en træramme med krydsfiner på, som var beklædt med lærred. Siderne var løse lærredssider med 2 celluloidvinduer i siderne og et i forstykket.
   Denne type charabanc, som der forøvrigt var flere af næsten identiske, blev brugt i årene fra 1920-21 og op til 1929-30. I 1929-30 fik Caspersen bygget en ny karrosse, som står omtalt senere i artiklen.
   På Balka lå der i tyverne en destruktionsanstalt for døde dyr, hvor ejeren havde en Ford T. Denne Ford T blev i 1922-23 brugt til at køre med døde dyr ude fra gårdene til destruktionsanstalten, samt til passagertransport om aftenen og lørdag/søndag, idet ejeren fik bygget en åben omnibuskarrosse med langsæder, også kaldet en »charabanc«, og en dør i bagenden. Karrossen, der var fremstillet med træskelet og metalplader, havde en kaleche på hver langside, og hjulkasser med skærme. Kalechen kunne slås op i dårligt vejr og samles på midten, hvor der var 3 beslag til at låse kalecherne sammen. I siderne