|
Fra charabanc til bus
af Allan Pihl Hansen
Udtrykket »charabanc« er først
brugt i forbindelse med hestevogne, da man i gamle dage i landbruget
benyttede en del arbejdsfjedervogne, hvor akseltræerne var
erstattet med elliptiske blad-fjedre. For at ydnytte arbejdsvognen,
blev den på ladet forsynet med siddebrædder eller
agestole.
Undertiden brugtes lange sæder
langs fadingens sider, og man fik da køretøjet omdannet til en
»charabanc«, der forøvrigt også forekom som specielt
personkøretøj.
»Charabancen« var ideel, hvis
man under rejsen ønskede at konversere med sine medrejsende, da man
sad overfor hinanden, men den har formentlig ikke været særlig
komfortabel.
På Bornholm startede
vognmændene formentlig omkring 1918-1920 med at transportere
turister og andet godtfolk på ladet af lastbilerne ved opsætning
af langsæder langs med sidefjælene. |
|
Turistkørslen foregik fortrinsvis
på Nordbornholm med udflugter til Dueodde og Paradisbakkerne, idet
turisterne først indfandt sig på Sydbornholm langt senere.
Denne måde at transportere
mennesker på i den såkaldte åbne charabanc blev brugt op til
midten af tyverne, hvor den var forældet, da udviklingen på dette
tidspunkt allerede var løbet fra den åbne
charabanc.
Næste type charabanc var
allerede først i tyverne begyndt at dukke op rundt omkring. På
Balka boede cementstøber John Caspersen, som i 1920-21 anskaffede
sig en Ford TT lastbil til brug i virksomheden i transport af
produkter/varer til og fra virksomheden.
For at udnytte lastbilen fuldt ud
og tjene lidt ekstra penge fik Caspersen fremstillet polstrede
bænke, der kunne stilles op på ladet, og da Caspersen
også tænkte på passagerernes komfort, så |
|
|
de
kunne sidde
i ly for evt. regnbyger, blev der anbragt et jernrør i hvert hjørne af
ladet. Jernrørene blev fastgjort i sidefjælene samt bænkenes ryglæn.
Taget bestod af en træramme med krydsfiner på, som var beklædt med
lærred. Siderne var løse lærredssider med 2 celluloidvinduer i siderne
og et i forstykket.
Denne type charabanc, som der
forøvrigt var flere af næsten identiske, blev brugt i årene fra
1920-21 og op til 1929-30. I 1929-30 fik Caspersen bygget en ny karrosse,
som står omtalt senere i artiklen.
På Balka lå der i tyverne en
destruktionsanstalt for døde dyr, hvor ejeren havde en Ford T. Denne Ford
T blev i 1922-23 brugt til at køre med døde dyr ude fra gårdene til
destruktionsanstalten, samt til passagertransport om aftenen og
lørdag/søndag, idet ejeren fik bygget en åben omnibuskarrosse med
langsæder, også kaldet en »charabanc«, og en dør i bagenden.
Karrossen, der var fremstillet med træskelet og metalplader, havde en
kaleche på hver langside, og hjulkasser med skærme. Kalechen
kunne slås op i dårligt vejr og samles på midten, hvor der var 3 beslag
til at låse kalecherne sammen. I siderne |
|