Bilhistorisk Tidsskrift  108/1992     side  11

      
 

var der celluloidvinduer.
   Den var avanceret i forhold til de fleste andre charabancer på dette tidspunkt på Bornholm, da disse oftest bestod af åbne lastbiler med 2 langsæder i siderne.
   Destruktionsanstalten eller rettere sagt ejeren fik kun lov til at bruge karrossen i godt 1 års tid, så forbød myndighederne kørslen.
   Der har nok været for mange klager over lugten, selvom en del af produktionen blev brugt til sæbefremstilling.
   Charabanckarrossen blev solgt til autoforhandler Sode i Nexø. Den samme eller en magen til blev brugt ca. 1925-1930 på Listed-Svaneke kanten.
   Vognmand K. Jensen, i dag 86 år, fortalte mig, at han i 1930 købte en Chevrolet fra 1929 for 4.500,- kr., hvortil han af karetmager Ipsen i Nexø fik bygget en lukket charabanckarrosse. Det var den eneste på Bornholm af den type, som havde fjedre i sæder og rygge. Taget, der bestod af en firkantet træramme, var udvendig beklædt med voksdug/lærred og indvendig med stof holdt oppe på plads med jernstænger,

Jobn Caspersens første charabanc karrosseri.

 

der var fastgjort i sædernes ryglæn. Endvidere var taget fastgjort med 2 bolte i taget på lastbilens førerhus. Siderne var løse lærredssider med celluloid-vinduer. Førerhusets bagbeklædning blev fjernet fra ryglænets top og op til taget, således at der kunne samtales under kørslen.
   Kaj Jensen brugte charabanckarrossen fra 1930 og til 1934-35, hvor den ikke var god nok længere.
   På den tid var mange af de bornholmske veje grusveje, så under kørslen og især når der var flere køretøjer

 

støvede det meget. Støvet blev ligesom suget ind ad den åbne bagende, hvorved passagererne i deres fine mørke tøj nærmest var grå af støv ved ankomsten til bestemmelsesstedet.
   Udviklingen gik hurtigt og bevægede sig hen imod den regulære lukkede charabanc eller omnibuskarrosse med langsæder, hvor passagererne sad mere komfortabelt og i ly for efterårets, vinterens og forårets storme, snebyger og regnbyger.
   Vognmand Oskar Jensen i Svaneke fik i midten af tyverne sin første lukke-