Bilhistorisk Tidsskrift  108/1992     side  17

      
 

 

 

overbetjent Nielsen, Svaneke Politi, en dag havde standset et automobil ud for Hotel Østersøen i Svaneke. Bilens dør stod helt åben ud mod gaden og betjenten stod ved siden af, hvorfor der ikke var meget plads tilbage ud mod havnen. På stedet er der opsat et jerngelænger ved fortovet, da der er et fald på ca. 2 meter ned til havnebryggen.
   Vognmand H. Madsen kom kørende i sin Chevrolet med på charabanckarrossen på ladet. Der var ikke meget plads,og betjenten ville tilsyneladende ikke flytte sig, men 

vognmanden skulle forbi, så han fortsatte sin kørsel. Ak og ve ... ved forbikørslen ramte charabanckarrossen jerngelænderet og røg af ladet ud over gelænderet og landede med et brag nede på havnebryggen. Heldigvis var der ingen passagerer i karrossen, men der blev en frygtelig ballade ... for hvis var skylden???
   John Caspersen, Balka, købte i 1930 en Chevrolet 1929, da den var 400,- kr. billigere end 1930 modellen. Hertil fik Caspersen bygget en charabanckarrosse af karetmager Ipsen i Nexø. Denne charabanckarrosse var 

Den anden af de genfundne karrosser er den, Einer Mogensen i Svaneke byggede til Hans Madsen. Det skulle så være den, der faldt ned på Bryggen.

godt udført ligesom en rigtig buskarrosse med 3 store vinduer i hver side. Vinduerne kunne op/ned ved hjælp af en læderstrop. For op mod førerhuset var der ligeledes 3 store vinduer, hvoraf det midterste var et skydevindue. I baggrunden var døren samt 2 ovale vinduer. Taget var fladt.
   I midten af lastbilens lad blev der la-