Bilhistorisk Tidsskrift  108/1992     side  18

      
 

Age Ludvig Jørgensen 1929 Chevrolet var en rigtig rutebil Der står Trafikbilen foran.


vet en fordybning bygget specielt til denne karrosse. Denne fordybning var beregnet som gang, og blev tildækket med planker, når der skulle køres gods. Før anbringelsen af Charabanckarrossen, der var hejst op under taget i en stor garage, blev bagsiden af lastbilens førerhus taget af fra sæderyggen og op til taget. Derefter blev lastbilen kørt ind under Charabanckarrossen, der blev sænket ned på ladet og fastgjort med bolte, og så var bilen omdannet til omnibus med langsæder og klar til persontrafik.
    I Ravnsgade i Åkirkeby findes en opmuret


Ove Andersens første vogn med charabanc sæder

 

garage, hvor midterdelen af bygningen er højere end de 2 sidegarager, netop fordi den var beregnet til ophejsning af en charabanckarrosse.
   Endvidere skal nævnes, at ladet på Caspersens Chevrolet var afstivet i begge sider med jernrør, fra undersiden af ladet og ned til rammen. Disse afstivere bøjede dog ofte, når der kom for meget læs på.
   Lastbilen/omnibussen blev brugt til turisttrafik, familieudflugter og til transport af fodboldhold.

 

Forhøjningen på karrossens tag blev tilbygget i 1935 af snedkermester A. Møller i Bodilsker, idet myndighederne havde vedtaget en ny bestemmelse om, at der skulle være en vis højde til loftet.

Charabanckarrossen blev brugt indtil lige efter krigens begyndelse 1939-40.
   Charabanckarrossen blev senere på hensat i Balkaskoven på en stensætning, og der blev bygget et tag henover.