|
Age Ludvig Jørgensen 1929 Chevrolet var en rigtig
rutebil Der står Trafikbilen foran.
vet en fordybning bygget specielt til denne karrosse.
Denne fordybning var beregnet som gang, og blev tildækket med planker,
når der skulle køres gods. Før anbringelsen af Charabanckarrossen, der
var hejst op under taget i en stor garage, blev bagsiden af lastbilens
førerhus taget af fra sæderyggen og op til taget. Derefter blev
lastbilen kørt ind under Charabanckarrossen, der blev sænket ned på
ladet og fastgjort med bolte, og så var bilen omdannet til omnibus med
langsæder og klar til persontrafik.
I Ravnsgade i Åkirkeby findes en
opmuret
Ove Andersens første vogn
med charabanc sæder
|
|
garage, hvor midterdelen af bygningen er
højere end de 2 sidegarager, netop fordi den var beregnet til
ophejsning af en charabanckarrosse.
Endvidere skal nævnes, at ladet på Caspersens
Chevrolet var afstivet i begge sider med jernrør, fra undersiden af
ladet og ned til rammen. Disse afstivere bøjede dog ofte, når der
kom for meget læs på.
Lastbilen/omnibussen blev brugt til turisttrafik,
familieudflugter og til transport af fodboldhold.
|
|
Forhøjningen på karrossens tag blev tilbygget i
1935 af snedkermester A. Møller i Bodilsker, idet myndighederne
havde vedtaget en ny bestemmelse om, at der skulle være en vis
højde til loftet.
Charabanckarrossen blev brugt indtil lige efter
krigens begyndelse 1939-40.
Charabanckarrossen blev senere på hensat i Balkaskoven på en stensætning, og der
blev bygget et tag henover.
|
|
|