|
Karrossen er nu i gode hænder efter
fundet i 1990.
Snedkermester A. Møller havde en
charabanckarrosse magen til Caspersens, som han brugte på en Ford AA 1929
lastbil bl.a. til transport af skolebørn til skolerne i Bodilsker og
Pedersker.
I offentlige papirer er det jeg kalder
en »charabanckarrosse« benævnt som omnibus med langsæder. Der har
været mange forskellige udførelser af karrossen, idet hver karetmager
havde sin måde at bygge på. Her kan bl.a. nævnes vognmand Charles
Jensen fra Rø, hvis charabanckarrosse havde faste sider, mens taget
bestod af en kaleche.
Det samme har i en vis grad været
tilfældet med buskarrosser, der kendetegnes ved tværstillede
sæder/stole. Der har været åbne og lukkede buskarrosser af forskellige
typer indtil der opstod regulære karrosserifabrikker, hvorefter
udviklingen hurtigt fortsatte henimod de komfortable og moderne busser vi
kender i dag.
Ove Andersens to åbne vogne, den ældste kunne være en Audi, den nyere
måske Citroën, selv om gællerne i motorhjelmen kunne ligne Chevrolet
|
|
|
|