Bilhistorisk Tidsskrift  108/1992     side  20

      
 

 

 
 

J 723 ser ud til at være en GMC 1931 og skulle være vognmand A. Mogensens lastbil, hvortil den buskarrosse hørte, der bevogtes af drengen med luftgevær

Den første buskarrosse jeg har været i stand til at finde frem til her på Bornholm blev fremstillet sidst i tyverne og tilhørte mølleejer A. Mogensen, Stenbrudsmøllen i Nexø. Foruden at drive stenbrudsmøllen drev han også vognmandsforretning. Lastbilen blev brugt til godskørsel om hverdagene, og om

 

aftenen men især i week-ender til buskørsel, idet førerhuset og ladet blev fjernet, hvorefter en regulær buskarrosse blev firet ned på rammen og fastgjort med bolte henholdsvis til rammen og torpedoen.
   Buskarrossen havde 4 døre i den ene side, samt en dør i den anden side. Sæderne/bænkene var sat på tværs af længderetningen og gik fra side til side, hvilket var årsag til de mange døre, da man måtte have en dør for hver sæderække. De 2 sidste døre var i foran ved førersædet.

 

Sæderne og bund var fast i karrossen. Omnibussen måtte medbringe 11 passagerer.
   Vognmand PC. Møller i Gudhjem havde en Ford AA 1930 til rutekørsel mellem Gudhjem og Rø. Buskarrossen havde 3 døre, hvoraf de 2 var i foran og den 3. i bagenden af bussen. Sæderne var fastgjort i gulvet med 2 sæder i den ene side, midtergang og et sæde i den anden side. Buskarrossen blev firet ned ovenpå et lastbilchassis. Lastbilen blev kun brugt til rutekørsel. Før den her