Bilhistorisk Tidsskrift  108/1992     side  21

      
 

 Charles Jensen i Rø havde en charabanc med kalechetag.

nævnte buskarrosse havde Møller en Ford TT, årgang 1925, med en buskarrosse fremstillet af den lokale karetmager Due i Gudhjem. Buskarrossen havde 4 døre i den ene side, var klodset, kantet og tung. Bussen blev brugt på en rute mellem Rønne og Gudhjem, som Møller drev i 1920'rne. Rutekoncessionen blev frataget Møller, idet han tog for mange passagerer fra jernbanen.
   DBJ begyndte deres rutetrafik i 1929 ved ansættelsen af ing. Milner, der drev 2 ruter på Bornholm, henholdsvis mellem Rønne-Hammeren og Rønne-Åkirkeby-Neksø og Svaneke.
   Materiellet bestod af 2 store og en mindre bil, som DBJ overtog. Ruterne gav et godt afkast og DBJ var meget opsat på at erhverve de ruter, som stadig var på private hænder. DBJ havde stærke kort på hånden, idet DBJ i høj grad var et sognekommunalt og amts anliggende, økonomisk set. Amtet havde afgørelsen med rutekoncessionerne, og da banernes økonomi gik tilbage overtog DBJ i årenes løb alle ruter på Bornholm med nogle ganske få undtagelser.

 

I 1937-38 var en æra ved at være forbi ... de private vognmænds rutetrafik, dog var der stadig turistkørslen tilbage. Den var til gengæld også god, så god at DBJ ville have en del af kagen, hvorfor DBJ begyndte at køre rundture (turistture) med deres afgiftsfri busser, selvom disse busser kun måtte bruges på rutetrafikken.
   Det lykkedes dog for de private vognmænd

 

at sætte en stopper for den trafik, og DBJ blev tvunget til at betale afgift for busserne, som de brugte til rundturene med turister, hvorefter vilkårene var lidt mere lige mellem DBJ og de private vognmænd.
   Buskarrosserne var meget forskellige sidst i tyverne og først i trediverne, faktisk alt efter hvilken karetmager, der havde fremstillet karrossen. Der fand-