|
Charles Jensen i Rø havde en
charabanc med kalechetag.
nævnte buskarrosse havde Møller en Ford TT, årgang 1925, med en
buskarrosse fremstillet af den lokale karetmager Due i Gudhjem.
Buskarrossen havde 4 døre i den ene side, var klodset, kantet og tung.
Bussen blev brugt på en rute mellem Rønne og Gudhjem, som Møller drev i
1920'rne. Rutekoncessionen blev frataget Møller, idet han tog for mange
passagerer fra jernbanen.
DBJ begyndte deres rutetrafik i 1929
ved ansættelsen af ing. Milner, der drev 2 ruter på Bornholm,
henholdsvis mellem Rønne-Hammeren og Rønne-Åkirkeby-Neksø og Svaneke.
Materiellet bestod af 2 store og en
mindre bil, som DBJ overtog. Ruterne gav et godt afkast og DBJ var meget
opsat på at erhverve de ruter, som stadig var på private hænder. DBJ
havde stærke kort på hånden, idet DBJ i høj grad var et sognekommunalt
og amts anliggende, økonomisk set. Amtet havde afgørelsen med
rutekoncessionerne, og da banernes økonomi gik tilbage overtog DBJ i
årenes løb alle ruter på Bornholm med nogle ganske få undtagelser. |
|
I 1937-38 var en æra ved at være
forbi ... de private vognmænds rutetrafik, dog var der stadig
turistkørslen tilbage. Den var til gengæld også god, så god at
DBJ ville have en del af kagen, hvorfor DBJ begyndte at køre
rundture (turistture) med deres afgiftsfri busser, selvom disse
busser kun måtte bruges på rutetrafikken.
Det lykkedes dog for de private
vognmænd |
|
at sætte en stopper for
den trafik, og DBJ blev tvunget til at betale afgift for busserne,
som de brugte til rundturene med turister, hvorefter vilkårene var
lidt mere lige mellem DBJ og de private vognmænd.
Buskarrosserne var meget
forskellige sidst i tyverne og først i trediverne, faktisk alt
efter hvilken karetmager, der havde fremstillet karrossen. Der fand- |
|
|