|
tes buskarrosser indrettet til at
medføre fra 11 passagerer og op til 21 passagerer, d.vs. bygget til
henholdsvis 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20 og 21 passagerer.
Her vil jeg blot nævne nogle
buskarrosser. Vognmand H. Madsen, Svaneke, købte i 1934-35 en brugt
buskarrosse ovrefra til udskiftning af den lukkede charabanc
karrosse.
Det var en åben buskarrosse med
kaleche, som sad fastgjort bagi og kunne trækkes helt hen foran.
Til de åbne sider var der lærredsstykker med celluloidvinduer.
Lastbilen, den samme Chevrolet
fra |
|
1929, fjernede man førerhuset på
samt ladet således, at der kun var torpedoen tilbage på rammen,
hvorefter man satte buskarrossen nedover og gjorde den fast bl.a.
til torpedoen i foran. Buskarrossen var forsynet med fast
førersæde, hvorimod passagersæderne blev taget ud.
Der var 3 rækker sæder på
tværs til 4 prs. pr. sæde med en dør til hver sæderække samt en
dør til chaufføren, i alt 4 døre i bussens ene side. Den var i
brug indtil krigens begyndelse.
Buskarrossen blev iøvrigt for
nogle år siden afhentet af en motorveteran, så den eksisterer
måske stadigvæk. |
|
|
Kaj Jensens Chevrolet 1929 med charabanc
karrosse fra Ipsen i Nexø. Og personbilen, Chevrolet 1928. Læg mærke
til at kendingsbogstavet for Bornholms amt endnu var I, det skiftede til J
med indførelsen af de emaillerede nummerplader
De her viste fotos er af vognmand Ove Andersens køretøjer. Han
startede med en Chevrolet 1925-26 model med tilhørende charabanckarrosse,
hvorefter han gik over til regulære busser. Hans kone Alice Andersen, der
fik kørekort som 18-årig, kørte som lastbil-og buschauffør, hvilket
ikke var almindeligt dengang. Hun oplyste, at den ene af deres busser, den
første, havde været en lukket buskarrosse, som hendes mand fik skåret
overdelen af, hvorefter den blev lavet med kaleche. Vinduerne var løse og
kunne tages af. De var fastgjort med 2 jerntappe, der sad fast i
vinduesrammens underdel. jerntappene blev så stukket ned i huller i
buskarrossens øverste kant.
Den anden bus havde faste sider, mens
taget kunne skydes frem mod fronten og den sidste del bagover. Man kunne
næsten kalde det for en form for kaleche. |
|