|
|
|
busser udstyret med et langsæde. Nogle
busser, de første der kom frem, havde en dør placeret midt i bagenden,
mens de senere fik helt bagsæde og døren så blev placeret i siden helt
bagude. Hvad angår døre var busserne udstyret med fra 1 dør og op til
mindst 5 døre, alt efter hvilken type karrosseri.
Ved anden verdenskrigs begyndelse og i
krigens første år blev mange af busserne klodset op, og først taget i
brug igen efter krigen, hvorfor mange stadig var i brug i første halvdel
af halvtredserne.
Det har ikke været muligt for mig at
finde ud af om den åbne charabanc har været brugt til rutetrafik, men
den lukkede charabanckarrosse er blevet brugt til rutetrafik. Åge Ludvig
Jørgensen, der startede en rute mellem Sandkås og Hotel Finnedalen
kaldet »De Røde Omnibusser«, brugte efter fotografiet at dømme en
lukket charabanckarrosse på den første bus. Ruten mellem Næstved og
Karrebæksminde blev i 1919 ligeledes besørget med en lastbil påmonteret
en charabanckarrosse. Charabanckarrossen har i det hele taget
Charles Jensens Chevrolet 1930-31 havde et temmelig moderne karrosseri |
|
i tyverne og først i trediverne været
almindeligt udbredt i landet, hvilket fremgår af bogen »Dansk Godstrafik
med Auto« fra 1937.
Ser vi på det rent lovmæssige
vedrørende omnibussers og rutebilers indretning og udstyr samt det
sikkerhedsmæssige kan man godt blive lidt overrasket.
Jeg vil tro, at den første spæde
begyndelse til en egentlig færdselslov er et Reglement for Kørsel med
Automobiler i Kjøbenhavn udstedt af justitsminister Alberti d. 20.
december 1902, som et tillæg til politivedtægten for Kjøbenhavn af d.
22. juni 1883.
I reglementet kan man bl.a. læse, at
kørsel på gade, vej og plads med automobiler, hvorved forstås ethvert
køretøj, der er forsynet med kraftmaskine, som drives med damp,
elektricitet, sammenpresset luft, gas eller lignende, gælder de
bestemmelser som i politivedtægten er givet for kørsel med almindelige
vogne eller cykler.
Benyttes automobiler til offentlig
kørsel, kommer tillige til anvendelse de for offentlig kørsel særlige
reglementer.
Vedrørende det sikkerhedsmæssige kan
man læse i § 2, at automobilerne |
|