|
skulle være således indrettet, at der
ikke var forbundet fare med brugen af dem, samt at »Maskinerne ikke gøre
væsentlig stærkere Støj end tilsvarende Køretøjer uden
Kraftmaskiner«. De måtte heller ikke udvikle røg, damp eller ilde
lugte, der var til ulempe for færdslen. Ifølge § 3 skulle enhver
motorvogn været forsynet med 2 særskilte bremseapparater, der skulle
virke sikkert og hurtigt. Hver enkelt af disse bremser skulle kunne
standse vognen på højst 12 alen, når den kørtes med en på jævn af 2
mil i timen på Jævn vej eller gade.
Enhver motorcykel skulle være forsynet
med et sådant bremseapparat.
I § 4 står der, at ethvert automobil
skal være forsynet med et signalapparat, bestående af et horn, der uden
at virke utilbørligt skræmmende giver andre passerende betimelig
advarsel.
Videre står der, at styre-, bremse- og
signalapparater skulle være lette at behandle. Automobilen skulle føre
mindst 2 på siderne anbragte, med ufarvede glas forsynede lygter, som
J 1301, Ford V8. Også en bornholmsk rutebil. Med sammenfoldeligt tag.
Fotograferet i 1949. |
|
skulle kunne belyse kørebanen
foran mindst 15 alen.
I § 14 kan man læse lidt om
kørehastigheden, der står at kørehastigheden for automobilvogne
må på stadens grund ikke overstige 1½ mil (ca. 11 1/4
kilometer) i timen. Dog kan hastigheden øges til 2 mil (ca. 15
km/t) på den del af de tidligere hovedlandeveje, som
henholdsvis fra Damhussøen og Store Vibenhus (Roskillevejen og
Lyngbyvejen) fører til grænsen af stadens grund.
Endvidere fremgår at ejeren skal
sørge for anmeldelse af køretøjet til politiet m.h.t. indreg. og
bopælsforhold. Han skulle være fyldt 18 år og have gyldigt
kørekort m.v.
Benyttelse af påhængsvogne
tilstedes |
|
kun efter særlig af politiet
meddelt tilladelse.
Strafparagraffen oplyser: »Er en
Fører 2 Gange i Løbet af et Aar bleven straffet for Overtrædelse
af de ham som Fører paahvilende Forpligtelser, kan Politiet forbyde
ham oftere at fungere som Fører, og han er da pligtig til at
tilbagelevere til Politiet det ham tidligere meddelte i § 12
omtalte Bevis«.
Det giver grund til eftertanke,
når man tænker på diskussionen vedr. spritbilister i dag.
Ejeren havde iøvrigt jvf. § 7
pligt til at lade køretøjet fremstille til syn hos politiet eller
for de af dette anviste sagkyndige, og her sikrede man sig nok at
bl.a. lastbiler med påmonterede chara- |
|
|