Bilhistorisk Tidsskrift  108/1992     side  25

      
 

skulle være således indrettet, at der ikke var forbundet fare med brugen af dem, samt at »Maskinerne ikke gøre væsentlig stærkere Støj end tilsvarende Køretøjer uden Kraftmaskiner«. De måtte heller ikke udvikle røg, damp eller ilde lugte, der var til ulempe for færdslen. Ifølge § 3 skulle enhver motorvogn været forsynet med 2 særskilte bremseapparater, der skulle virke sikkert og hurtigt. Hver enkelt af disse bremser skulle kunne standse vognen på højst 12 alen, når den kørtes med en på jævn af 2 mil i timen på Jævn vej eller gade.
   Enhver motorcykel skulle være forsynet med et sådant bremseapparat.
   I § 4 står der, at ethvert automobil skal være forsynet med et signalapparat, bestående af et horn, der uden at virke utilbørligt skræmmende giver andre passerende betimelig advarsel.
   Videre står der, at styre-, bremse- og signalapparater skulle være lette at behandle. Automobilen skulle føre mindst 2 på siderne anbragte, med ufarvede glas forsynede lygter, som

J 1301, Ford V8. Også en bornholmsk rutebil. Med sammenfoldeligt tag. Fotograferet i 1949.

 

skulle kunne belyse kørebanen foran mindst 15 alen.
   I § 14 kan man læse lidt om kørehastigheden, der står at kørehastigheden for automobilvogne må på stadens grund ikke overstige 1½ mil (ca. 11 1/4 kilometer) i timen. Dog kan hastigheden øges til 2 mil (ca. 15 km/t) på den del af de tidligere hovedlandeveje, som henholdsvis fra Damhussøen og Store Vibenhus (Roskillevejen og Lyngbyvejen) fører til grænsen af stadens grund.
   Endvidere fremgår at ejeren skal sørge for anmeldelse af køretøjet til politiet m.h.t. indreg. og bopælsforhold. Han skulle være fyldt 18 år og have gyldigt kørekort m.v.
   Benyttelse af påhængsvogne tilstedes

 

kun efter særlig af politiet meddelt tilladelse.
   Strafparagraffen oplyser: »Er en Fører 2 Gange i Løbet af et Aar bleven straffet for Overtrædelse af de ham som Fører paahvilende Forpligtelser, kan Politiet forbyde ham oftere at fungere som Fører, og han er da pligtig til at tilbagelevere til Politiet det ham tidligere meddelte i § 12 omtalte Bevis«.
   Det giver grund til eftertanke, når man tænker på diskussionen vedr. spritbilister i dag.
   Ejeren havde iøvrigt jvf. § 7 pligt til at lade køretøjet fremstille til syn hos politiet eller for de af dette anviste sagkyndige, og her sikrede man sig nok at bl.a. lastbiler med påmonterede chara-