Bilhistorisk Tidsskrift  108/1992     side  26

      
 

banekarrosser og busser var i sikkerhedsmæssig og forsvarlig stand.
   Den første rigtige bekendtgørelse angående rutebiler var bkg. nr. 244 af 25. maj 1923. Dette var nok årsag til, at der i Københavnsområdet i 1920 fandtes en kombineret lig- og turistvogn, idet stolene i passagerrummet var til at fjerne.
   Heri fremgår det, at rutebilen skulle være godkendt som personførende ruteautomobil, og være forsynet med 2 udgange. I rutebilen skulle forefindes mindst et pålideligt brandslukningsapparat, anbragt i nærheden af føreren.
   Endvidere krævedes et særligt førerbevis, som kun kunne meddeles personer, som var fyldt 22 år.
   Den 4. juli 1927 bekendtgjordes lov nr. 166 om omnibus- og fragtmands

 

kørsel med motorkøretøjer. Vogmnanden skulle have en særlig tilladelse for at drive den slags kørsel udstedt af kommunalbestyrelsen eller sognerådet.
   Bkg. nr. 209 af 17. juli 1928 om regulativ for omnibuskørsel med motorkøretøjer indeholder bestemmelser om indretning af omnibusser og fremstilling til syn mindst en gang pr. 4 år m.v. med ændringer først i 1933 og igen i 1935.
   Som afslutning på denne artikel om buskarrosser, lidt historie m.v. vil jeg lige nævne murermester Sejer Bech i Svaneke, som gik den modsatte vej. Han købte i 1928 en ny Chevrolet personbil, men da han manglede en lastbil, kontaktede han derfor karetmager Jensen, Nørregade i Rønne, og fik ham

 

til at tage den bagerste del af karrossen af ved afkapning bagved forsæderne, fremstilling af en bagvæg samt et aftagelig ½ tons lad. Murermesteren kunne herefter bruge bilen som lastbil og personbil alt efter ønske. Ladet og personkarrossen med bund og bagsæde blev sat op på hver sine hyldeknægte på bagvæggen i garagen, og alt efter kørsel kunne der så monteres lad eller personkarrosse på.
   Man var ikke tabt bag en vogn i de tider!





Til slut to lidt nyere bornholmske rutebiler. Chevrolet 194 7 og en Bedford fra 50'erne.