Bilhistorisk Tidsskrift  108/1992     side  27

      
  Pavesi

Imellem de to verdenskrige anskaffede hæren et antal traktorer, hovedparten var Ford eller Fordson og afveg ikke meget fra gængse landbrugstraktorer. Der var en enkelt International, og man støder også på en Triangel, et af flere eksemplarer udstyret som halvbæltekøretøj. Når den figurerer som traktor, er det fordi den blev brugt til at trække en kanon.
   Men til det mere mærkværdige hører en italiensk Pavesi kanontraktor fra 1927. Den har man nogen tid kunnet se holde på vejen mellem Humlebæk og Fredensborg i Nordsjælland, hos fire-hjulstrækspecialisten Spangkuk.
   Man må gå ud fra, at det er det samme eksemplar. Den skal have været kørende endnu efter besættelsen og da være solgt på auktion. Ved redaktionens slutning forhandler Spangkuk med Tøjhusmuseet om en byttehandel. Meget mangler, men det meste af undervognen ser ud til at være intakt.
   Konstruktionen stammede fra begyndelsen af Første Verdenskrig, og da man godt en halv snes år senere i Danmark anså den for i alt væsentligt at have nået et endeligt

udviklingstrin, rejste repræsentanter for Hærens Tekniske Korps og Artilleriet til Italien for på nært hold at studere Pavesi traktoren og undersøge muligheden for og betimeligheden af at få en til forsøg i den danske hær.
   Med i delegationen har givetvis været den navnkundige ingeniør E Schmitto, der beskriver fænomenet i en artikel i Dansk Artilleri-Tidssktift, februar 1927. Rejsen synes at være foregået i efteråret 1926, og rejsemålet var dels Torino, fordi FIAT havde overtaget patenterne og på ordre af det italienske krigsministerium sat en større seriefabrikation i gang, dels Rom, hvor den danske delegation overværede demonstrationer på en militærskole.
   Resultatet blev, at FIAT udlånte et eksemplar til indgående forsøg i Danmark. Den nyeste model på den tid var benævnt P4, tung model, beregnet til at trække pierer mellem 3½ og 15 tons, såvel på almindelig hårdtbefæstet vej som i terræn. Motoren var 4-cylindret, langsomtgående, af ikke nærmere angivet cylindervolumen og med en ydelse af 35 til 40 HK. Den kunne arbejde både på benzin, petroleum, benzol og spritblandinger.

Der var 4 gear frem og 1 tilbage, og kraften blev fra to differentialer, der hver for sig kunne blokeres med en håndstang, overført til hjulene gennem små tanddrev og udvendige tandkranse på hjulene, det hele indkapslet for at beskytte mod skidt.
   Trådhjulene var meget høje, med bandager 1.300 mm i diameter. De 250 mm brede fælge var belagt med fast gummi, men i hængsler på fælgene sad skovle, der ved kørsel i terræn kunne slås omkring og sidde uden på gummiet. Operationen kunne med en mand ved hvert hjul overstås på 40 sekunder. Forøvrigt kunne der foruden føreren og en sidemand sidde netop 4 mand i bagkarrossen, med 600 kg bagage eller udrustning.
   Hjulene med gummi og skovle er ganske velbevaret på det danske eksemplar.
   Det mest mærkværdige ved køretøjet må dog siges at være styringen. Chassiset er delt op i en forpart og en bagpart, der i ret vid udstrækning kan dreje i forhold til hinanden på flere leder. Forpart og bagpart har hver en tandsektor, der griber ind i tandhjul, som bevæger sig løst om et midterrør. Enhver drejning af forparten medfører