Bilhistorisk Tidsskrift  108/1992     side  29

      
 

en symmetrisk drejning af bagparten.
   Schmitto nævner i sin artikel i 1927, at det svenske forsvar har to ældre Pavesi traktorer og er forholdsvis godt tilfreds og regner med snart at fortsætte for nylig påbegyndte forsøg med en Pavesi af ny model.

Men herhjemme egnede den sig ikke. I »Automobilets Historie« skriver generalfelttøjmester C.H. Rye ti år senere, at når den for eksempel kom ud i en blød pløjemark med sin kanon efter sig, standsede den hurtigt fordi hjulene snurrede rundt i den bløde grund og i løbet af få øjeblikke gravede sig dybt ned.

 

Hvordan det så er gået for sig, at Pavesi traktoren har overlevet, er indtil videre en gåde - kender nogen forklaringen? Foto: Peter Bering.

Efterlysning

 



Vi har brug for nogle fotografier fra de jyske aktiviteter i Klubbens første år. De skal anvendes som illustration til en artikel i et af de nærmest følgende numre.
   Har nogen billeder? Det er lige meget om det er sort-hvide eller farve, vi kan også bruge lysbilleder. For eksempel fra de navnkundige Himmelbjerg-løb, men også andet. Det skal blot være fra tiden mellem klubbens stiftelse i 1954 og sådan cirka 1960.
   Foruden Himmelbjerg-løb kunne det være billeder fra klubmøder i Marie Christensens konditori, fra Stikkelsbærdagen i Struer eller kornmodsfesten i Horsens. Men selvfølgelig også af, hvad de enkelte medlemmer puslede med dengang.
   Redaktionen vil sætte pris på ret hurtige reaktioner på efterlysningen. Tak.

 

Sludder og
    
          vrøvl

Utroligt som det kan slå sludder for den gamle redaktør når det går for stærkt: Enhver anden end han kunne jo se at det ikke var samme Packard midterst på side 21 og øverst på side 27 i sidste nummer. Den i Ringkøbing var Ole Jensens. Undskyld!

— Naar nu Bilerne skal kaldes Kraftvogne, hvad skal man saa kalde Chaufeurerne?
— Kraftka'le, begribeligvis.