|
Bugatti-Kaj
Jeg har
nok været lidt af en laban i gamle dage til at køre hurtigt. Ordene
kommer fra Kaj Otto Hansen, født 29. marts 1902 i Snesere ved Tappernøje
på Sjælland. Altså 90 år i år.
Tosset med mekanik fra barn. Da han var
omkring 10 lavede han en dampmaskine efter en tegning i Familie-Journalen.
Cylinderen var fra en cykelpumpe og dampen kom fra mors kedel på
kakkelovnen. For at få tryk nok plomberede Kaj kedlens tud med det
resultat at den eksploderede.
Det første møde med motorkøretøjer
var dyrlægens Elleham. Så var Kaj leveret. I lære som
mekaniker, men råd til selvejer var der ikke. Så blev der
indledt en serie byttehandeler. Kajs pæne cykel blev byttet væk for en
bondekarls gamle plus lidt penge. Den gamle cykel blev gjort pæn og
byttet til en anden gammel som blev gjort i stand og så fremdeles. En dag
kom en fodermester med en FN motorcykel, som han ikke kunne få til at gå.
Den erhvervede Kaj. I bytte gik blandt andet hans drengebøger.
|
|
Til København i 1919 som maskinarbejder
og mekaniker. Samtidig reparerede Kaj biler og handlede lidt. En
vandkølet DKW nogle år efter kunne køre stærkt, og Kaj kørte lidt
orienteringsløb for Køge Motor Klub, men det var som et ubeskrevet blad,
Kaj i oktober 1928 henvendte sig på den ny dirttrack-bane på
Roskillevej i København og spurgte om han måtte lege med. (Dirttrack er
det samme som speedway).
Cyklen, han kunne stille med, var en
standard 500 cc AJS, som snart blev byttet med en rigtig
dirttrack-maskine. Det ville dengang sige en lavbenet Douglas med en
cylinder frem og en tilbage, dvs. en boxermotor med cylindrene på
langs i stellet.
Konkurrenterne var Morian Hansen, Sv.
Åge Engstrøm, Ejnar Høyen, Baltzer Hansen, Walther Ryle m.fl., folk der
allesammen var yngre end Kaj men allerede rutinerede i sporten. Men
så at sige fra sin entré på banen kunne Kaj vise dem baghjul
og de mange engelske gæste-ryttere kunne heller ikke imponere ham.
|
|
Skindtøjet var dyrt, og Kaj måtte
anskaffe det komplette udstyr uden at have pengene til det.
Efter nogle måneder satte Kaj
sin første banerekord, i den første fulde sæson vandt han Den Gyldne |
|