Bilhistorisk Tidsskrift  109/1992     side  5

      
 

Den lave Douglas med boxermotorpå langs i stellet og fritliggende svinghjul og forkæde var den typiske dirttrack-cykel omkring 1929. Grundkonceptet var uforandret hos Douglas i over en menneskealder. Dirtrack-
  

 

kørernes mundering adskilte sig ikke væsentligt fra senere tiders. Det kulørte hjelm-overtræk havde man også for 60 år siden. Fra venstre, Kaj Hansen, Morian Hansen og tyskeren Johannes Wunder, 28. maj 1931.
  

Hjelm, som han siden fik til ejendom og på nul-komma-fem var Kaj professionel banerytter som færdedes hjemmevant på baner i England, Tyskland, Sverige, Belgien, Frankrig, Østrig og Sverige. Der var ikke den bane ude i Europa og i de danske provinser, hvor Kaj ikke satte banerekord, Danmarksmester blev han også.

 

 Kaj holdt op som aktiv banerytter i 1936 og havde kørt 6-700 løb. Da han i 1930 havde fået kontrakt med Belle Vue Speedway i Manchester var der tre løbsdage om ugen.
   Millionær blev man ikke af det; det indbragte dog omkring fire gange så meget som de 40 kroner, en dansk mekanikersvend fik om ugen.

 

Det med bilerne var så en anden historie. Kaj har aldrig kunnet stå for en

Kaj Hansens første værksted lå på Frederiksborgvej 48. Kaj havde ikke skæg, der er en der har tegnet påfotografliet. Bilen var en Wanderer.