|
At det ikke var nemt at skaffe gummi
til hjulene vidner de to forskellige fordæk om. Til gengæld var det
lykkedes at få fat i nogle bagdæk der egnede sig godt til jordbaner.
blev de brugt på korte, dosserede træbaner.
Men ved overførslen til Europa
skiftede dværg-racerne karakter. Herhjemme kom de første frem i 1946 og
det var en blandet affære. Grundlaget var FIAT 500 eller 1100,
Volkswagen, DKW, sågar Tatra. Med motor foran eller bagi og træk til
hvilken side hveranden gang. Men englænderne havde mere styr på det, med
ret ensartede små vogne med 500 cc motorcykelmotorer, og det dannede
forbillede for de første vellykkede danske konstruktioner, Robert
Nellemanns med BSA motor og Kajs med JAP. Alt det vil vi også meget gerne
komme tilbage til i et senere nummer af Bilhistorisk Tidsskrift.
Men hvorom alting er var Kaj gået i
gang med rammen fra en nedgroet negl som udgangspunkt (førkrigs FIAT
500). Motoren var en langbenet 500 cc
Kaj Hansen smiler tilfreds med sit værk efter en sejr |
|
|
|