Bilhistorisk Tidsskrift  109/1992     side  17

      
 

At det ikke var nemt at skaffe gummi til hjulene vidner de to forskellige fordæk om. Til gengæld var det lykkedes at få fat i nogle bagdæk der egnede sig godt til jordbaner.


blev de brugt på korte, dosserede træbaner.
   Men ved overførslen til Europa skiftede dværg-racerne karakter. Herhjemme kom de første frem i 1946 og det var en blandet affære. Grundlaget var FIAT 500 eller 1100, Volkswagen, DKW, sågar Tatra. Med motor foran eller bagi og træk til hvilken side hveranden gang. Men englænderne havde mere styr på det, med ret ensartede små vogne med 500 cc motorcykelmotorer, og det dannede forbillede for de første vellykkede danske konstruktioner, Robert Nellemanns med BSA motor og Kajs med JAP. Alt det vil vi også meget gerne komme tilbage til i et senere nummer af Bilhistorisk Tidsskrift.
   Men hvorom alting er var Kaj gået i gang med rammen fra en nedgroet negl som udgangspunkt (førkrigs FIAT 500). Motoren var en langbenet 500 cc




 Kaj Hansen smiler tilfreds med sit værk efter en sejr