Bilhistorisk Tidsskrift  109/1992     side  21

      
 

Kaj Hansen, Effyh fabrikskører.


JAP sprinter af den type, der brugtes på speedway-cykler, gearkassen stammede fra en BSA 1928, styretøjet var FIAT, trådhjulene fra Austin, alle fire hjul med hydrauliske bremser og støddæmpere, på bagakslen tillige et par mekaniske støddæmpere. Samlet vægt 318 kg inklusive 4½ liter brændstof. Hele højden var 84 cm.
   Sidestykkerne til rammen var kortet 20 cm ned og gennemhullet for at spare vægt. To lag var taget af bagfjedrene, som desuden var rettet ud og vendt en omgang, så de små blade lå øverst. Den tværliggende forfjeder var specielt fremstillet og næsten lige. Austin hjulene sad på FIAT nav med FIAT bremser. Sædet var også fra en Austin Seven.
   Sikkerheden var ganske rigeligt tilgodeset. På siderne af rammen var sat trekanter af stålrør, som gik ud til bagdækkene


Ved et løb på Amager Travbane dystede Kaj Hansen i Effyh med italieneren Lanza i en Formel I Maserati -1½ liter med kompressor Man kan måske sige at Kaj havde fordelen på en jordbane af den art, det var alligevel sjovt at se den lille vogn rende fra den store.

 

for at forebygge sammenfiltring med en anden vogn. Både for- og bagkæde var indkapslet. Cockpittet var foret med læder og langs kanten med et svært gummirør. Og der var en styrtbøjle.
   Præsentationen foregik ved løbene på Hem Odde ved Silkeborg 27. juli 1947. Og nu gik det fra triumf til triumf. Der var ganske vist en del konkurrenter, men Robert Nellemann var den eneste af betydning. Som Kaj siger: Robert var jo en finere mand og jeg kun en lille mekaniker, men jeg kunne nå at daske ham rigtigt gammeldags. Så var han godt

 

sur og kørte ind over græsset, men det hjalp ikke.
   At fortælle om Kajs bedrifter med den hjemmebyggede midget vil kun være opremsning. Men Kaj er ikke den der gror fast i vaner, vognen blev forbedret, blandt andet med pladehjul som gjorde den kønnere, og en dag var en af de svenske seriefremstillede Effyh racere sagen. Midget var i mellemtiden blevet en rigtig, international klasse under benævnelsen Formel 3. Effyh'en havde luftkølede bremser med to cylindre, og de var ret effektive. En dag kom Kaj med stærk fart under en prø-