|
Kaj Hansen, Effyh
fabrikskører.
JAP sprinter af den type, der brugtes
på speedway-cykler, gearkassen stammede fra en BSA 1928, styretøjet var
FIAT, trådhjulene fra Austin, alle fire hjul med hydrauliske bremser og
støddæmpere, på bagakslen tillige et par mekaniske støddæmpere.
Samlet vægt 318 kg inklusive 4½ liter brændstof. Hele
højden var 84 cm.
Sidestykkerne til rammen var kortet 20
cm ned og gennemhullet for at spare vægt. To lag var taget af
bagfjedrene, som desuden var rettet ud og vendt en omgang,
så de små blade lå øverst.
Den tværliggende forfjeder var specielt
fremstillet og næsten lige. Austin hjulene sad på FIAT nav
med FIAT bremser. Sædet var også fra en Austin Seven.
Sikkerheden var ganske rigeligt tilgodeset.
På siderne af rammen var sat trekanter
af stålrør, som gik ud til bagdækkene
Ved et løb på
Amager Travbane dystede Kaj Hansen i Effyh med italieneren
Lanza i en Formel I Maserati -1½ liter med kompressor Man kan måske sige
at Kaj havde fordelen på en jordbane af den art, det var alligevel sjovt
at se den lille vogn rende fra den store.
|
|
for at forebygge sammenfiltring med en anden vogn. Både for- og bagkæde var
indkapslet. Cockpittet var foret med læder og langs kanten med et
svært gummirør. Og der var en styrtbøjle.
Præsentationen foregik ved
løbene på Hem Odde ved Silkeborg 27. juli 1947. Og nu
gik det fra triumf til triumf. Der var ganske vist en del
konkurrenter, men Robert Nellemann var den eneste af betydning. Som
Kaj siger: Robert var jo en finere mand og jeg kun en lille
mekaniker, men jeg kunne nå at daske ham rigtigt gammeldags. Så
var han godt
|
|
sur og kørte ind over
græsset, men det hjalp ikke.
At fortælle om Kajs bedrifter med
den hjemmebyggede midget vil kun være opremsning. Men Kaj er ikke
den der gror fast i vaner, vognen blev forbedret, blandt andet med
pladehjul som gjorde den kønnere, og en dag var en af de svenske
seriefremstillede Effyh racere sagen. Midget var i mellemtiden
blevet en rigtig, international klasse under benævnelsen Formel 3.
Effyh'en havde luftkølede bremser med to cylindre, og de var ret
effektive. En dag kom Kaj med stærk fart under en prø-
|
|
|