Bilhistorisk Tidsskrift  109/1992     side  22

      
 

vekørsel på en landevej og skulle træde på bremsen et bestemt sted. Det gjorde han også, med det resultat at han slap rattet, hakkede hagen ned i det og også slog benet.
   Som kører for Effyh afhændede Kaj sin hjemmebyggede vogn til Carl Amelung. Læs om det i BhT nr. 92/1987.  5. juni 1949 præsenterede Kaj sin Effyh på Kalundborg-banen med en solokørsel og satte banerekord med en tid som med et minut og 36 sekunder rent for fire omgange å 480 m var betydeligt bedre end sidevognskøretøjernes og kun 4/10 sekund langsommere end rekorden for banecykel.

 

   Men lige godt gik det ikke hver gang. Under et forsøg på at slå sin egen rekord fra året før på Løng banen ved Sorø 26. juni 1949 slog Kaj en kolbøtte med vognen. Kæden røg af og styrtbøjlen blev bøjet, men Kaj mistede ikke modet og forsøgte igen. Så var rekorden hjemme.
   Ved Danmarks-mesterskaberne samme år på Hobro-banen 28. august mistede Kaj i 2. heat med stor fart det højre baghjul, der løb farten af mod afspærringen uden at nogen kom noget til. Men vognen kunne ikke gøres køreklar på stedet. 

 

Kaj Hansen har sat sig på sin gamle-Effyh for at filosofere over sin egen forbedrede konstruktion.



Som den fine sportsmand, Carl Amelung var, indså han at han ikke havde chance for at vinde og overlod Kaj sin vogn, altså Kajs gamle hjemmebyggede, og Kaj kørte mesterskabet hjem foran Robert Nellemanns Silver Bird.
   De følgende år deltog Kaj helt i toppen af den internationale elite i talløse løb rundt om i Europa, ikke mindst på de berømte baner Avus, Nürburgring, Grenzlandring, Hockenheim, på Zandvoort i Holland osv. osv. Det skal nævnes at vognen på et tidspunkt fik udskiftet JAP motoren med en Norton Manx, selv om de ikke var nemme at få fat i. Men Kaj fik hjælp af mærkets repræsentant, vor internationale TT-rytter Svend Åge Sørensen. Placeringerne var fine, sejre var der også. Det var et


Ved Maipokal~Rennen 14. maj 1951 blev Kaj Hansen i Effyh nr.4 af 42 i et
blandet løb for Formel 3 og sportsvogne med en gennemsnitshastighed af 132.5 km/t. Der kørtes 154.5 km.