Bilhistorisk Tidsskrift  109/1992     side  25

      
 

vild flugt mellem Rådhuspladsen og Kgs. Nytorv?
   Men i den anden sæson med vognen gik det virkelig galt. Kaj havde måttet sætte et nyt stempel i motoren og kom for sent til træningen før et Grand Prix i Orléans 31. maj. 1953. Han fik lov at tage en halv snes omgange for at køre motoren ind. De første otte gik langsomt, de sidste to ville han køre med næsten fulde omdrejninger. Han var oppe på 150 km/t og det gik nedad mod et sving, da en forkert lyd fik ham til at kigge ned på vognens forende. Venstre forhjul stod på tværs og i samme øjeblik rejste vognen sig op. Kaj blev kastet ud og fløj i følge franske journalister 30 meter. I tre uger lå han på hospitalet i Orléans med brud på bækkenet og en hjernerystelse, så blev han fløjet hjem til videre behandling på Bispebjerg Hospital. Franskmændene vidste ikke alt det gode, de ville gøre for Kaj, han fik startpengene skønt han ikke havde kørt og de tilbød ham rekreationsophold og ville reparere vognen for ham. Men Kaj foretrak selv





Kaj Hansen viser det brud, der forvoldte ulykken i Orléans. Bakspejlene var spændt fast på'forflederen.

 

at lave den i stand og i løbet af nogle måneder var han i fuld gang med at gøre den klar til løb i Toulouse. Men så sagde hjemme kommandoen stop, og det var enden på en enestående international motorsports karriere.
    Håndværkerne hos Effyh var fremragende folk og materialerne førsteklasses.

 

Men der var sket det, at den mand der drejede forbindelsesstangen i 14 mm sejhærdet Bofors 86 stål, havde lavet den for tynd der, hvor der er gevind på den anden side og den går ind i et hul. Årsagen var, at han nok var god til sit arbejde, men han havde en snapseflaske stående i hjørnet.