Bilhistorisk Tidsskrift  109/1992     side  26

      
 

 

 

Peer Lauritzen tog det fremragende fotografi af Kaj Hansen for et par år siden til et af DVK's Nordsjællands-løb.


   Vognene blev afhændet. Den første Effyh vist nok i Belgien, men på uforklarlig vis er den endt i Danmark igen, og den ejes i dag af førgen Monberg. At det er det eksemplar er uomtvisteligt, for Kaj kan kende forbedringer, han selv fremstillede.
   Den sidste vogn blev solgt til en gammel speedway-rytter, Sigurd Nielsen, og han startede med skiftende held i nogle løb. Nu er den i Sverige. Kajs første, hjemmelavede vogn, blev som sagt overtaget af Carl Amelung, og da han sluttede blev den købt af en mekaniker ved navn Henning Clemmensen. Han kørte nogle løb med den, væltede, kørte i hegnet og fik aldrig noget ud af det. Det siges at den endte i Roskilde.
   En god sportsmand har Kaj altid været, og derfor bekymrede det ham også i de sidste år som professionel Formel 3 kører at stilen hos konkurrenterne blev mere og mere hensynsløs. Beskeden er han også. Da han fortalte mig at han satte mange rekorder på Roskilde-vejens bane føjede han hurtigt til: ... det er ikke for at prale, sådan må du endelig ikke opfatte det. Jeg var heldig!

 

Men jeg rodede også meget med maskinerne. Elsket af publikum var han fra første færd på Roskillevejen. Ved sæsonafslutningen - har det været i 1929? - var der publikumsafstemning om, hvilken rytter publikum syntes bedst om. Kaj fik 542 stemmer foran Helge Jensens 416, og kunne køre hjem med en vældig laurbærkrans med inskriptionen »Fra et begejstret Publikum«.
   Et blad spurgte Kaj, om han ikke havde noget kælenavn ligesom flere af de andre ryttere. Næh, men det kommer nok, var svaret.
   Og det tør siges. Der var jo adskillige Hansen'er på banen og aviserne kaldte Kaj for K. Hansen, det blev hurtigt bare til »K« og så blandt kammeraterne til »Lille K«. Men allerede i 1931 kaldte en