Bilhistorisk Tidsskrift  111/1992     side  4

      
   Til lykke

Bent Mackeprangs 70 års dag giver udover lykønskning grund til at sige ham en varm tak for den enestående indsats han har ydet for DVK.
   Mackeprang har sat sit præg på DVK's mange aktiviteter; for blot at nævne nogle enkelte: DVICs organisation, blad virksomheden, DVK-emblemet, klassificering, forsikringssystemet og sidst men ikke mindst Nivågård.

 

Bent Mackeprangs arbejde er præget af omhu og præcision. Han har derved skabt respekt om DVK og placeret klubben nøjagtig der, hvor man kunne ønske det, såvel hos myndighederne som hos private.
   Bent Mackeprang personificerer også hvad man kan kalde DVK's sjæl: Humor, saglighed, tolerance, omgængelighed og hjælpsomhed. Min kone og mine børn sender deres lykønskninger og det samme gør jeg. En særlig tak får De fra mig. Den gælder vort gamle venskab, opstået i og af DVK og som denne vokset sig stærk og årgangspræget. 
                                        O. T.
NEEL

 

Danmarks Radios fjernsyn når der har været udsendelser om bilhistorie eller quiz. Som klubbens historiker med den udtømmende artikel i 25 års jubilæumsskriftet.
   Skulle nogen ikke vide det, er det også Bent Mackeprang der har tegnet hvad vi hele tiden har for øje: Klubbens mærke med Hammel-vognen.
   Nu er anledningen der til at Bent fortæller om sine egne biler. 
                                                           or




 

Til stifterens lykønskning vil den gamle redaktør føje, at Bent Mackeprang har frabedt sig »taler«, men af hensyn til de få, som endnu ikke har haft kontakt med ham, er nogle biografiske data nødvendige:
   Medstifter af DVK i 1954. Arkitekt af profession, med biler som passion. I klubbens liv en af de tunge drenge,

 

som har været der hele tiden. Med en markant formandsperiode og som drivkraft i den betydningsfulde forsikringsordning.
   En af de mest kyndige og produktive forfattere inden for vor interesse, med bogen »Biler 1885 til nu« (med Paul Høyrups tegninger), med talløse tidsskriftsartikler, og som konsulent for

 

FORSIDEN:
Steyr Type 55 1939. Fotograferet i juni
1947. Videreudviklingen af type 50 fra 1935. Nu med 1.158 ccm sideventilet boxermotor, som ydede 25 HK. Selvbærende helstålskarrosseri, men fx mekaniske bremser

BAGSIDEN:
Familiesammenføringen indtraf i M. G. -tiden. Det var da den var sort.