Bilhistorisk Tidsskrift  111/1992     side  8

      
 

Denne blanding af amerikansk vintage og engelsk post-vintage krævede egentlig de samme færdigheder med dobbelt udkobling og omhyggelig kontrol med styregrejerne, hvis det hele skulle gå op i en højere enhed uden serpentinekørsel eller kængurugear.
   Vi blev ret så ferme til at tumle bilerne i mark og skov, og så kom krigen

 

netop som jeg havde set frem til at få kørekort i september 1940.
   Efter besættelsen i 1940 blev min bilkørsel indskrænket til en tur med Gestapo i en Mercedes Benz 170V fra mit hjem til Shell-huset og kort efter med en Opel Blitz af salatfads typen fra Vestre Fængsel til Warnemiinde og derefter til KZ-Neuengamme med tog i

 

På det andet billede ses de, specielle sidestykker af plexiglas. Til sidst blev M. G.'en Avion Blue, en original M. G. farve. Tilhører nu Jørgen Balle, Vamdrup.




kreaturvogne. I 1945 kom jeg tilbage til Danmark med Bernadotte transporten i form af en hvidmalet Büssing DSB-rutebil fra østsiden af Ringkøbing Fjord, som af hensyn til natjagere om natten parkerede i en skov, men selv der kunne jeg ikke dy mig for at sætte mig bag rattet i bussen og slumre ind.
   I oktober 1945 blev det muligt for praktiserende arkitekter at få benzintilladelse, og jeg søgte selvfølgelig med det samme. Benzintildelingen kom hurtigt og dermed mulighed for gennem politiet at få tilladelse til at lære at køre.
   Det ordnedes efter 6 timer hos kørelæreren og kostede 106 kr. inklusive alt.
   En bil lånte jeg af en ven, der havde fået den foræret af sin mormor en nytårsaften under krigen, hvor han snedigt havde gjort hende det klart, at krigen aldrig holdt op. Bemeldte bil var en herlig Chrysler 1931 2-pers. cabriolet i fineste stand, og den blev mit