Bilhistorisk Tidsskrift  112/1992     side  2

      
   

Den 4-cylindrede Amilcar 1920-1929

Af Mogens Bessermann

 
 

Foran Ritz Bar, hvor overdådige Hispano-Suiza'er og Rolls-Roycer kantede Rue Cambon, parkerede en ung amerikaner en dag en lille to-sædet fransk automobil.
    »Kalder du det en bil?«, spurgte Ritz' berømte bartender Frank. »Det ligner mere en sidevogn til en motorcykel«. Dette replikskifte gentog sig dagligt, og den unge amerikaner blev aldrig kaldt andet end Mr. Side Car.
   En dag bad Mr. Side Car, hvis oprindelige navn var Horace Chase - nevø til den kendte Palm Beach arkitekt Addison Mizner - Frank om at mixe en af sine yndlingsdrinks.
   »I Florida plejer jeg at blande Bacardi rom, lemon juice og et stænk Cointreau. Prøv det, men brug cognac i stedet for rom«. Efter at have smagt på cocktailen udtrykte Horace sin anerkendelse af Franks evner som cocktailmixer. Frank, som selv syntes godt om sin cocktail, roste Horace' evner som

 

cocktailopfinder og døbte på stedet cocktailen »Side Car«, idet han tænkte på Horace' lille franske vogn, som holdt ude på gaden foran baren. Denne bil var en Amilcar.
   Frankrig var i 20'erne hjemsted for en lang række små sportsvognsfabrikanter. To af de mest livskraftige var Amilcar og Salmson. Amilcar fik sit navn efter de økonomiske initiativtagere til fabrikkens etablering, Joseph Lamt og Emile Akar, mens konstruktøren var Edmond Moyet. Sidstnævnte havde tegnet på konstruktionen siden han havde mødt Akar, og uden at have nogen ide om, hvad bilen skulle hedde. Da den kom i handelen, adskilte den sig ikke fra de mange andre franske småbiler på den tid. Ifølge fransk lovgivning blev den betragtet som en cyclecar, d.v.s. en motorcykel-bil, og havde en 4-cylindres sideventilet motor på 903 cm3, tre fremadgående gear og affjedring med kvartelliptiske

 

bladtjedre for og bag. Bagakslen havde ikke differentiale og bestod alene af ligeskårne koniske drev. Til forskel fra de fleste konkurrenter var Amilcars motor ikke købt hos en underleverandør, men fabrikken kunne selv fremstille sine motorer takket være Emile Akars økonomiske opbakning.
   Den første Amilcar blev kaldt CC 6CV, og i juli 1921 blev der fremstillet fem biler om dagen i den lille fabrik nær Bastillen i Paris. Der var absolut intet sportsligt ved (X-modellen, som havde en to-sædet karrosse fra Charles Duval. Men praktisk taget alle små franske biler deltog på et eller andet tidspunkt i motorløb og Andre Morel, tidligere flyinstruktør og testkører hos Berliet, kørte da også i 1921 en CC-model i et løb i Lyon. Det lykkedes ham med stående start at køre en kilometer på 39 sek., hvilket svarer til 92,3 km/t. Året efter bestilte Morel en bil med