Bilhistorisk Tidsskrift  112/1992     side  3

      
     
 

bådformet bagparti hos Amilcars forhandler i Lyon og kørte den ind på en andenplads i et lokalt bakkeløb, blandt andet foran en Voisin med en motor fire gange så stor som Amilcarens. Denne triumf overbeviste den forsigtige Lamy om, at det ikke ville være den rene hasard at lave en sportsvogn til modelprogrammet. Den blev kaldt CS 6CV og havde en noget større motor på 1.004 cm3 og 22 hk - fire hk mere end standardmodellen. CS-modellen havde samme chassis som CC-modellen, men der forekom også et længere chassis, C4, beregnet til større karrosserier. CSmodellen vandt sit første større løb i juni 1922, da Morel kørte i det 24 timer lange Bol d'Or. Amilcar kom også i mål som nummer tre og fire i Grand Prix des Cyclecars. Med en række andre sejre i forskellige løb sikrede Morel sig i 1922 det franske mesterskab i 1.100 cm3 klassen.
   I 1923 lavede Amilcar CC, CS og C4. CS'eren fandtes som to-sædet cyclecar og tre-sædet voiturette, hvor den tredie passager havde en nærmest livsfarlig placering bagtil. Den mest berømte Amilcar-karrosse var Petit Sport, der havde to pladser lidt forskudt for hinanden, og var udstyret med skærme

kombineret med trinbræt eller blot med cykelskærme.
   I 1924 kom en ny og betydningsfuld model: CGS (C Grand Sport). Den var udviklet på grundlag af CS-modellen og havde en motor på 1.074 cm3 og 28 hk. Bilen havde også 4-hjulsbremser og den tidligere affjedring med kvartelliptiske bladfjedre var afløst af halvelliptiske fjedre fortil. Den tre-sædele model (CGS 3) fandtes stadig, men de fleste biler blev udstyret med Petit Sport karrosseriet. CGS-modellen præsterede 120 km/t. Det var den første Amilcar, som blev gjort til genstand for omtale uden for landets grænser og den solgte ganske godt i Italien, Spanien, England og USA. Blandt velkendte Amilcar ejere var den spanske konge Alfonso XIII og den engelske racerkører og rekordindehaver J. J. Parry Thomas. CGS og andre Amilcar-modeller blev fremstillet på licens i Tyskland under navnet Pluto (1923-27) og i Østrig under navnet Grofri (1924-27), og blev i Italien samlet af importerede komponenter af firmaet Silva i Verona.
CGS var så god en salgssucces at Amilcar i 1925 kunne flytte fra den oprindelige fabrik til nye og større lokaler i den parisiske forstad St. Denis. I 1925 blev