|
|
|
bådformet bagparti hos Amilcars
forhandler i Lyon og kørte den ind på en andenplads i et lokalt
bakkeløb, blandt andet foran en Voisin med en motor fire gange så stor som
Amilcarens. Denne triumf overbeviste den forsigtige Lamy om, at det ikke
ville være den rene hasard at lave en sportsvogn til modelprogrammet. Den
blev kaldt CS 6CV og havde en noget større motor på 1.004 cm3
og 22 hk - fire hk mere end standardmodellen. CS-modellen havde samme
chassis som CC-modellen, men der forekom også et længere chassis, C4,
beregnet til større karrosserier. CSmodellen vandt sit første større løb
i juni 1922, da Morel kørte i det 24 timer lange Bol d'Or. Amilcar kom
også i mål som nummer tre og fire i Grand Prix des Cyclecars. Med en
række andre sejre i forskellige løb sikrede Morel sig i 1922 det franske
mesterskab i 1.100 cm3 klassen.
I 1923 lavede Amilcar CC, CS og C4.
CS'eren fandtes som to-sædet cyclecar og tre-sædet voiturette, hvor den
tredie passager havde en nærmest livsfarlig placering bagtil. Den mest
berømte Amilcar-karrosse var Petit Sport, der havde to pladser lidt
forskudt for hinanden, og var udstyret med skærme
|
|
kombineret med trinbræt eller blot med
cykelskærme.
I 1924 kom en ny og betydningsfuld model:
CGS (C Grand Sport). Den var udviklet på grundlag
af CS-modellen og havde en motor på 1.074 cm3 og 28
hk. Bilen havde også 4-hjulsbremser og den tidligere affjedring med
kvartelliptiske bladfjedre var afløst af halvelliptiske fjedre fortil. Den
tre-sædele model (CGS 3) fandtes stadig, men de fleste biler blev udstyret
med Petit Sport karrosseriet. CGS-modellen præsterede 120 km/t. Det var den
første Amilcar, som blev gjort til genstand for omtale uden for landets
grænser og den solgte ganske godt i Italien, Spanien, England og USA.
Blandt velkendte Amilcar ejere var den spanske konge Alfonso XIII og den
engelske racerkører og rekordindehaver J. J. Parry Thomas. CGS og andre
Amilcar-modeller blev fremstillet på licens i Tyskland under
navnet Pluto (1923-27) og i Østrig under navnet Grofri (1924-27), og blev i
Italien samlet af importerede komponenter af firmaet Silva i Verona.
CGS var så god en salgssucces at Amilcar i 1925 kunne flytte fra den
oprindelige fabrik til nye og større lokaler i den parisiske forstad St.
Denis. I 1925 blev
|
|