Bilhistorisk Tidsskrift 112/1992 side 5 |
de 10 afsnit optrådte adskillige CGS og
CGSs Amilcar foruden andre franske automobilmærker. Automobilhistorisk
nogle yderst interessante film. |
died last Monday evening in an automobile accident. Miss Duncan was drivmg a Bugatti, which she intended to buy, on the Promenade des Anglais, Nice. She wore, in the style she herself had made famous, a red silk scharf wound twice ground her neck. While the car was in motion, one end of the scarf became entangled in the lefl rear wheel and it dragged the lancer out of |
the machine and into the roadway, where
Miss Duncan died instantly«. |
Amilcar i Danmark |
I august 1972 blev jeg ringet op af
Flemming Sørensen i Store Heddinge. Han havde i et tysk motorblad set, at
der var en Amilcar til salg i Nakskov, og vidste at jeg var interesseret i
at købe en sådan. Jeg blev glad for henvendelsen og to dage efter havde
jeg købt bilen. Det var en type CGSs. Efter registreringsattesten fra 1929,
hvilket iøvrigt senere viste sig ikke at være korrekt. |
Schreiner - tidligere lørdagspige, nu bestyrer af Giro 413. For Riisager kom i kontakt med Netes far Max Schreiner, som havde været nummer to ejer af Amilcaren i slutningen af tyverne. Max Schreiner fortalte om sit kortvarige ejerforhold til bilen. Han havde en efterårsdag på Lyngbyvej mødt Amilcaren med ejer nummer et - en københavnsk tømrermester - ved rattet og havde promte købt bilen for titusinds kroner. Nogle måneder efter måtte han imidlertid lade bilen gå tilbage til tømrermesteren med flere tusinde kroners tab, idet fru Schreiner nægtede at køre |
rundt i den københavnske vintertrafik i
en åben bil uden kaleche. Max Schreiner kunne ikke huske så
meget om bilen udover at den var blå. Men han havde fotos af bilen. Dem fik
jeg og de har været uvurderlige under restaureringen. Hvilken københavnsk
tømrermester, det drejede sig om, og bilens skæbne de følgende tyve år
kendes stort set ikke. |