|
Max Schreiner bag rattet, fotograferet i
København, formentlig i slutningen af 1929.
ren. Ifølge registreringsattesten udstedt 30/0 1954 er bilen første gang
indregistreret i Danmark under K 7461. Det stemmer fint med billedet af
Amilcaren med Max Schreiner bag rattet. At der i registreringsattesten i
står, at bilen er indregistreret i Danmark første gang 6/8 1937 må bero
på en fejl. Men iøvrigt er årstallet 1937 en gåde. Der kan nemlig ikke
være skrevet 1937 i stedet for 1927 ved en fejltagelse, for Amilcaren er
fremstillet i 1928. Der kan være skrevet 1937 i stedet for f.eks. 1930
eller 1931, men det er nok snarere sådan, at året 1929 som forekommer i
registreringsattesten, er det år hvor vognen er indført i Danmark.
K 7461 set bagfra med Max Schreiner bag rattet. Det buede
håndtag er til at holde fast i ved ind- og udstigning og sad endnu på
vognen da den blev fundet hos ophuggeren i 1959. Desværre er det
forsvundet siden. |
|
Registreringsattesten lyder på
navnet Ole Jørgensen bosat i Odense. Amilcaren får da nummerpladen
M 9941. Ole Jørgensen købte bilen af Åge Jacobsen i Svendborg.
Efter at billedet af Amilcaren med Max Schreiner bag rattet var
bragt i »Bilhistorisk Tidsskrift« i 1972 modtog jeg et brev fra
Åge Jacobsen indeholdende diverse oplysninger om bilen. Fra 1949
til 1954 |
|
har Amilcaren således haft
syvforskellige ejere på Fyn, hovedsagelig i
Svendborg-området. Ole Jørgensen flytter til København og
afhænder bilen. Den kører nu under nummeret K 12.997 og har to
ejere, Jesper Høm og Preben Eriksen. I 1974 modtog jeg et brev fra
Jens Anker Willumsen med et billede af Amilcaren taget i St.
Kongensgade. Willumsen oplyste, at hans far fotogra- |
|
|