Bilhistorisk Tidsskrift  112/1992     side  7

      
 

Max Schreiner bag rattet, fotograferet i København, formentlig i slutningen af 1929.






ren. Ifølge registreringsattesten udstedt 30/0 1954 er bilen første gang indregistreret i Danmark under K 7461. Det stemmer fint med billedet af Amilcaren med Max Schreiner bag rattet. At der i registreringsattesten i står, at bilen er indregistreret i Danmark første gang 6/8 1937 må bero på en fejl. Men iøvrigt er årstallet 1937 en gåde. Der kan nemlig ikke være skrevet 1937 i stedet for 1927 ved en fejltagelse, for Amilcaren er fremstillet i 1928. Der kan være skrevet 1937 i stedet for f.eks. 1930 eller 1931, men det er nok snarere sådan, at året 1929 som forekommer i registreringsattesten, er det år hvor vognen er indført i Danmark.



 K 7461 set bagfra med Max Schreiner bag rattet. Det buede håndtag er til at holde fast i ved ind- og udstigning og sad endnu på vognen da den blev fundet hos ophuggeren i 1959. Desværre er det forsvundet siden.

 

 Registreringsattesten lyder på navnet Ole Jørgensen bosat i Odense. Amilcaren får da nummerpladen M 9941. Ole Jørgensen købte bilen af Åge Jacobsen i Svendborg. Efter at billedet af Amilcaren med Max Schreiner bag rattet var bragt i »Bilhistorisk Tidsskrift« i 1972 modtog jeg et brev fra Åge Jacobsen indeholdende diverse oplysninger om bilen. Fra 1949 til 1954

 

 har Amilcaren således haft syvforskellige ejere på Fyn, hovedsagelig i Svendborg-området. Ole Jørgensen flytter til København og afhænder bilen. Den kører nu under nummeret K 12.997 og har to ejere, Jesper Høm og Preben Eriksen. I 1974 modtog jeg et brev fra Jens Anker Willumsen med et billede af Amilcaren taget i St. Kongensgade. Willumsen oplyste, at hans far fotogra-