Bilhistorisk Tidsskrift  112/1992     side  8

      
 

forede gamle biler i Københavns gader og altså Amilcaren. løvrigt var han ude at køre en tur i den. Det er et ganske interessant billede. I registreringsattesten er anført, at Amilcaren var forsynet med en Ford Y motor. For at få plads til den måtte køleren rykkes

 

 fremad. I den anledning var fremstillet den ejendommelige motorhjelm, som identificerer bilen. Denne motorhjelm har jeg stadig. Vindspejlet er ikke det originale. Det må være sat på efter 1954, idet Åge Jacobsen oplyste, at i hans ejertid sad det - eller rettere de -

 

En enkelt mellemlanding i de mange år mellem Schreiner og 1949 dokumenteres af et fotografi, hvor det uden al tvivl er Bessermanns Amilcar der står i baggrunden på Kai Hansens værksted i København. Tidspunktet er der heller ingen tvivl om, der er sne og Kai holder i sin Bugatti Grand Prix racer Så det kan kun være vinteren 1931-32. Kai husker tre Amilcar.- Erna Hamiltons, en der havde tilhørt Bugattikøreren Droscher og en som ejedes af en Sørensen fra firmaet Schäbel.









Amilcaren er tilbage i København efter rundturen på Fyn. Fotograferet i St. Kongensgade i 1956 og nu med Ford
Y motor, hvorfor køleren er flyttet frem og der er fremstillet ny motorhjelm. Vindspejlet er heller ikke det oprindelige. Lygte  arrangementet er ændret og vognen har fået skørter for at skjule chassisrammen. Nummeret på nummerpladen skal være K 12.997.