Bilhistorisk Tidsskrift  112/1992     side  14

 

  

 
 

formodes at være den samme vogn. Nu er den væk.
   Da jeg læste bogen om Erna Hamilton studsede jeg over, at hendes far havde købt bilen i England samt at det skulle være den eneste Amilcar i Danmark. Det kunne tyde på, at der ikke fandtes autoriseret forhandling 

 

her hjemme og at det måtte være en sjælden gæst. Hvordan var min egen Amilcar da blevet indført?
   Her fik jeg hjælp af en artikel i »Newsletter« fra det engelske Amilcar Register. På grund af de smalle snoede engelske landeveje var de små vævre franske 

 

Igen Erna Hamilton. Placeringen af instrumenterne er karakteristisk både for CGS og CGSs.


cyclecars meget populære i England. Især Salmson og Amilcar. Så ganske mange Amilcar blev især i tyverne eksporteret til England.
   Vedrørende CGSs modellerne har den engelske importør Vernon Balls oplyst, at vogne med chassisnumre, hvor de tre første cifre var 187, 190, 193, 195, 197 og til dels også 200 var forbeholdt det engelske marked. Min egen vogn har chassisnummer 19360. Det forekommer derfor ikke helt forrykt at formode, at også den er kommet til Danmark via England.
   Af ovennævnte engelske artikel fremgår iøvrigt helt klart, at min vogn er fremstillet i 1928, idet chassisnumre både før og efter 19360 med sikkerhed kan dokumenteres som værende fremstillet i 1928.


(side 15) Her ser man tydeligt den lille djævel aller bagest på Erna Hamiltons Amilear. Og man aner formen på bundkarret, som er typisk for CGS, men ikke CGSs. Bundkarret og firehjulsbremser identifcerer vognen som CGS. Bemærk ogsa forløbet af skærme og trinbrætter