|
Det er Oscar Doreng som pusler med et
tændrør til den Amilcar der havde tilhørt Erna Hamilton Hermansen. Den
lille djævel sidder stadig på vognen. Det todelte vindspejl som også
Bessermanns har, var ikke almindeligt på de 4-cylindrede sportsmodeller
Sammenlign med billedet på bagsiden af BhT 33. De to
fotografier er sikkert fra et af de såkaldte
"Kryds-og-Tværs-Løb", som Doreng med succes kørte Amilcaren i
i slutningen af 1920'erne. Han vandt desuden førsteplads ved isløbene
på Roskilde Fjord i vinteren 1928, men kørte så motorcykel cirka 3 år,
inden han gik tilbage til bil.
Med dette billede tager vi forskud på en kommende stor artikel
om Randers Karosserifabrik. Det er junior-chefen Åge Kolding Hansens egen
vogn, og man må regne med at det er en modernisering,
foretaget på virksomheden. Desværre døde Kolding Hansen da han netop
var begyndt på at skrive fabrikkens historie. Ry Andersen husker at have
set en Amilcar undervogn hos en hugger i Randers, og det må have været
Kolding Hansens. |
|
At Erna Hamiltoms Amilcar som
anført i bogen var den eneste i Danmark, har på det sidste vist
sig at være ukorrekt.
I januar 1992 annoncerede jeg i
»Veteran Tidende« efter en magnet. jeg fik svar fra Kaj
Berg Andersen i Vodskov. Desværre havde han ikke en magnet, jeg
kunne bruge, men han havde et reservedelskatalog |
|
og en prisliste
fra Amilcar. Kaj Berg Andersen sendte mig fotokopi af begge, og det
satte skub i efterforskningen. Kataloget dækker det såkaldte 6 CV
chassis, d.v.s. modellerne CC, CS og C4, hvilket kunne få en til at formode, at der må have været en eller flere af disse
modeller i landet på et tidspunkt. På prislisten er
desuden |
|
|