Bilhistorisk Tidsskrift  112/1992     side  17

 

  

 
 

Det er Oscar Doreng som pusler med et tændrør til den Amilcar der havde tilhørt Erna Hamilton Hermansen. Den lille djævel sidder stadig på vognen. Det todelte vindspejl som også Bessermanns har, var ikke almindeligt på de 4-cylindrede sportsmodeller Sammenlign med billedet på bagsiden af BhT 33. De to fotografier er sikkert fra et af de såkaldte "Kryds-og-Tværs-Løb", som Doreng med succes kørte Amilcaren i i slutningen af 1920'erne. Han vandt desuden førsteplads ved isløbene på Roskilde Fjord i vinteren 1928, men kørte så motorcykel cirka 3 år, inden han gik tilbage til bil.






 Med dette billede tager vi forskud på en kommende stor artikel om Randers Karosserifabrik. Det er junior-chefen Åge Kolding Hansens egen vogn, og man må regne med at det er en modernisering, foretaget på virksomheden. Desværre døde Kolding Hansen da han netop var begyndt på at skrive fabrikkens historie. Ry Andersen husker at have set en Amilcar undervogn hos en hugger i Randers, og det må have været Kolding Hansens.

 

At Erna Hamiltoms Amilcar som anført i bogen var den eneste i Danmark, har på det sidste vist sig at være ukorrekt.
   I januar 1992 annoncerede jeg i »Veteran Tidende« efter en magnet. jeg fik svar fra Kaj Berg Andersen i Vodskov. Desværre havde han ikke en magnet, jeg kunne bruge, men han havde et reservedelskatalog

  og en prisliste fra Amilcar. Kaj Berg Andersen sendte mig fotokopi af begge, og det satte skub i efterforskningen. Kataloget dækker det såkaldte 6 CV chassis, d.v.s. modellerne CC, CS og C4, hvilket kunne få en til at formode, at der må have været en eller flere af disse modeller i landet på et tidspunkt. På prislisten er desuden