|
stemplet A/S Autoco, Vesterbrogade 25,
København og med håndskrift anført datoen 7/12 1928. På
både prisliste og katalog er desuden med håndskrift og store bogstaver
skrevet C4.
Jeg sendte et brev til A/S Autoco, som
jo stadig eksisterer, omend adressen nu er Finsensvej 32. Svend Cletus
Petersen fra A/S Autoco sendte mig et langt brev og kopier af hele
firmaets Amilcar korrespondance.
Fra alt dette materiale kan oplyses
følgende:
Datoen 7/12 1928 er den dag kataloget
er modtaget i firmaet og er iøvrigt skrevet af Svend Cletus Petersens
far. A/S Autoco korresponderede i 1928 med Herning Motor Compagni
vedrørende nogle reservedele til speedometerdrev til en »Amilcar
Cabriolet model 1926 type C4 nr. 17030«.
Reservedelsnumrene i korrespondancen med Amilcarfabrikken i Paris svarer
fint til numrene i reservedelskataloget. Jeg har selv et
reservedelskatalog over 7 CV chassis, d.vs. modellerne CGS og CGSs. I det
er andre numre for de samme dele, så øjensynligt er modelbetegnelsen i
brevet fra Herning Motor Compagni helt korrekt. Det anførte nummer -
17030 - kan jeg ikke umiddelbart tolke. 6CV chassiserne
havde nemlig firecifrede stelnumre og motornumre, undtagen CS
modellerne, som havde femcifrede motornumre, dog begyndende ved nr.
20000. |
|
Af A/S Autocos korrespondance med Herning Motor Compagni
fremgår iøvrigt, at det jyske firma havde forsøgt at bestille de
nødvendige reservedele hos den »tidligere Amilcar forhandler
»Auto Jyden« ved Valdemar Hansen, Gammel Kongevej 102,
København«. Det betyder, at der øjensynlig har eksisteret en reel Amilcarforhandler i
Danmark. Firmaet »Auto-Jyden« eksisterer, sa
vidt jeg kan finde ud af, ikke længere. |
|
Auto Jyden havde en
stand med Hotchkiss på den første biludstilling i Forum, i 1926.
Valdemar Hansen forhandlede senere Peerless.
I 1930 bestilte A/S
Autoco igen nogle reservedele i Paris. Denne gang oplystes, at de
skulle være til en Amilcar type C4 - motornummer 8379. Det drejede
sig om tandhjulene til magnet og dynamo, ventilløftere og ventilfjed- |
|
|