Bilhistorisk Tidsskrift  112/1992     side  20

 

  

 
 

re. Af numrene på ventilfjedrene kan jeg igen se, at det må dreje sig om fjedre til 6CV chassis og ikke 7CV chassis, idet disse numre er forskellige for de to chassiser. De øvrige numre er ens for begge chassiser. Motornummeret er typisk for CC eller C4 modellerne. Årstallet er ikke angivet i korrespondancen, og det er ikke muligt med den viden jeg har at tidsfæste motornummeret nærmere.
   Reservedelene er bestilt hos A/S Autoso af Orla Jeppesen, Studsgård Station. Studsgård ligger nogle ganske få kilometer syd for Herning. Det tyder

 

altså på, at den Amilcar C4 med motornummeret 8379, som omtales i korrespondancen fra 1930, er den samme som den Amilcar C4 fra 1926, som omtales i korrespondancen fra 1928, og som altså har kørt på Herning egnen.
   Vognen eksisterer, så vidt jeg ved, ikke længere.
   Junior-chefen på Randers Karosseri-fabrik havde en Amilcar. Vognen har ikke forhjulsbremser, hvilket tyder på, at det drejer sig om en CC, CS eller C4 model.
   På Egeskov står en Amilcar. Den er på informationstavlen tidsfæstet som en 1930 model, hvilket ikke kan være korrekt, idet ingen af de små to-personers sportsmodeller blev fremstillet efter 1929. Umiddelbart ligner det en CGSs, men den mangler flere af de for CGSs modellen typiske karakteristika. Bundkarret er ikke det typiske CGSs bundkar (iøvrigt er motoren en type M-motor). Adskillelsen mellem motorrum og personkabine er en type CGS, ligesom benzintanken er en type CGS. Trækket til forbremserne er stænger i stedet for blade. Ejeren af Amilcaren på Egeskov bor - igen ifølge informationstavlen - i Flensborg, så rigtig dansk er den altså ikke.

  Klubmøde hos
                       Børge Kå

Det storkøbenhavnske/sjællandske klubmøde i august var henlagt til Børge Kås ejendom i Udsholt, hvor man kunne bese Børges egne køretøjer og kendte frembringelser i overstørrelse i form af husgeråd, budcykel osv. Der var stort fremmøde og medlemsvogne som vi ikke plejer st se.

To ualmindelige pick-up'er; Niels Nørgårds Austin A-35 1959 og Carlo Olsens på en Mercedes-Benz 180 fra 1956. Fra Holland var samme dag kommet en kammerat til Nørgård i en anden lille Austin med Cooper-motor- og han kørte hjem igen efter mødet.