Bilhistorisk Tidsskrift  113/1993     side  3

      
  Renault 1909

Det er ikke hver dag at en dansk urestaureret bil fra 1909 skifter ejer. Det er sket nu: Eigil Hindsgaul Madsen har købt Hans Schacks 4-cylindrede Renault BX 14/20 PS (tyske hestekræfter fordi den blev købt i Tyskland - Schackenborg lå jo før genforeningen syd for grænsen).
   Der er bevaret tre danske Renault'er fra før Første Verdenskrig.. Foruden den nævnte er det den 2-cylindrede fra ca. 1908 som nu befinder sig i Sommers samling i Nærum og det er den store 3.2 liters coupé de ville fra 1912, Åge Louring har i Jysk Automobil Museum. Sommers kørte som fiskevogn i Skagen og blev købt af den daværende Renault-importør Friis- Hansen i 1950. Den kan ganske sikkert formodes at have en 100% dansk fortid. Det nuværende karrosseri er bygget efter 195o hos Riff i Roskilde ud fra et fransk fotografi. Lourings kom fra museet på Egeskov og havde før det ført en noget omtumlet tilværelse på Fyn, men kan også

 

stærkt formodes at have været dansk fra ny. Karrosseriet forekommer dog lidt tysk i stilen. Vi har behandlet vognene før, men det er mange år siden og DVK har fået mange medlemmer som umuligt kan have læst om det tidligere, så her kommer påny historien om vognen fra Schackenborg:
   Ordren fra Otto Didrik Lensgreve Schack til Schackenborg blev bekræftet af Raffay & Co., Klopstockstrasse 2-4 i Hamborg, den 22. november 1909 og vognen leveret i marts 1910. Vognens fabrikationsnummer er 18698. Prisen var 13.600 mark, at betale med 1/3 ved bestillingen og resten ved afgangen fra fabrikken.
   Raffay beskriver vognen som 'mit Carrosserie Limousine demontable mit zwei Klappsitzen innen, amerikanischem Verdeck und Sitzüberzügen incl. zwei Acetylen-Laternen, Schlusslaterne, Signalhuppe "Le Spirale", Ersatzteilen und completen Werkzeug.
   Dækmontering på alle hjul Michelin

 

Pneumatiks 875/105 og til baghjulene blev der leveret snekæder med. Raffay udbad sig nærmere besked om lensgrevens ønsker vedrørende lakeringen. Farveprøver vedlagt.
   På ordrebekræftelsen kan man se at lensgreven i marginen har noteret med blyant: Tid 6 Uger efter Chassis - Farve - Glas, ja. Vel at mærke på dansk. Og i brev af 2. december meddeler Schack så Raffay at han har bestemt sig for den grønne farve med gule striber, og for at undgå sammenblanding med de andre farveprøver, han returnerer, har han lagt et særligt omslag om den, han har bestemt sig for.
   Under et senere lag oliemaling har Hindsgaul genfundet den originale lakering, der i dag forekommer nærmest blå, men som altså har været en mørk, måske blålig grøn. Striberne er en smal dobbeltstaffering. Også læder indtrækket er grønt.
   Som ekstraudstyr bestiller Schack desuden et vindspejl, et sejl over førersædet, et reservehjul af mærket Stepney med holder og montering, lakskindsskørter mellem skærme, karrosseri og trinbrætter, to ekstra lanterner til petroleum og elektricitet - og det fremgår endelig af fakturaen af 10.