Bilhistorisk Tidsskrift  113/1993     side  4

      
 

marts 1910 at Raffay har leveret 2 kander olie, 1½kilo karbid, I kilo twist, en dåse talkum, 4 kul med fjedre, en svamp, en dåse Probatum, 125 liter benzin, 8 kilo olie, 1 liter petroleum. Osv. Den samlede regning løber op i cirka 15.000 mark.
   I december og januar blev der betalt a conto på vognen via Tønder Land-

 

mandsbank, og 3. januar meddelte Raffay at firmaet telegrafisk havde fået underretning fra d'herrer Renault Fréres, Billancourt, om at chassiset var klar til afsendelse. Det ville straks ved ankomsten til Hamborg tilgå vognbyggeren til færdiggørelse af karrosseriet. 27. januar oplyser Raffay Schack om at han ordner kasko- og ansvarsforsikring for sine

 

kunder, og at der ved medlemskab (til 200 mark) af Kaiserlichen Automobil Club opnås 10 procents rabat på materialforsikringen (ønskes i stedet medlemskab af Mitteleuropäischen Motorwagen Vereins koster det kun 20 mark om året) - og i et håndskrevet efterskrift fra Raffay står at læse at 'Deres chauffør gør meget tilfredsstillende fremskridt, men må dog fortsætte arbejdet hos os indtil vognen leveres'.
   Imidlertid trækker leveringen ud, og 21. februar må Raffay forsikre Schack om at 'vedkommende vognfabrik' er blevet forespurgt om hvornår man bestemt kan regne med at afsende vognen. To dage senere foreligger svaret: Sidst i denne uge, så der er ikke noget i vejen for vognens afgang herfra midt i næste uge. Imens afventer Raffay at få tilsendt forsikringspapirer - som i øvrigt også eksisterer den dag i dag.
   Af skilte i dørene fremgår at 'vedkommende vognfabrik' var Karosseriewerke Ludw. Kathe & Sohn i Halle/Saale. Grundlagt i 1833 som karetmager-virksomhed. Kathe fremstillede i 1907 sin første helt lukkede automobil. I 1911 beskæftigede Kathe 300 ansatte, senere tilkom en filial i Chemnitz og godt og vel midt i 1920'rne var der 600