Bilhistorisk Tidsskrift  113/1993     side  17

      
 

Trædebilen kom frem ved hjælp af pedaler, såkaldte skavler kæder og 2 gear Med sin tegning har Tage Junger-sen anskueliggjort mekanikken.

lemmer rigtige bilfolk af helt op til fjerde generation.
   En af disse fagmænd er Tage Jungersen i Brovst. Vokset op som søn af en karrosserifabrikant i Skovsgård ved Brovst og medlem af DVK gennem flere årtier. Selv udlært som automekaniker i 1940 og under krigen ansat nogle år hos SIMO, den kendte Ford-forhandler på Frederiksberg, og nu efter de mange år i branchen med gamle biler som hobby. Af Tage Jungersen har vi lånt en stribe fotografier som illustrerer hans fars og hans eget virke.
   Faderen byggede en del karrosserier og førerhuse til lastbiler fra 1926 til 1950, og Tage Jungersen fortsatte denne virksomhed til op i 1960'serne. Det drejede sig på det tidspunkt om person-, vare- og rustvogne på ny chassiser af mærker som E.M.W. og Morris Oxford.


I 1940 blev Tage Jungersen udlært som automekaniker, og han kom blandt andet til at arbejde hos Fordforhand
ler SIMO på Frederiksberg fra 1943 til 45. Det er Jungersen i forgrunden på billedet fra SIMO. 

 

 Under krigen var private personbiler klodset op, men en del lastbiler kørte på gengas, og SIMO arbejdede for mange fabrikker og andre virksomheder Blandt dem mælkekompagniet Solbjerg som havde mange last- og varebiler af Ford-modellerne AA, BB og 60 og 85 hk V8. Også for TAXA var der arbejde. Gasgeneratorerne gav ti gange så meget arbejde som ellers.

 

Når de gik normalt skulle de hovedrengøres mindst en gang om måneden, som betød: Afmontering af gasrør og gaskøler grov- og finfiltre samt udsugningsmanifold, der blev brændt ren for sod. Var der uheld i systemet, hvilket ikke var så sjældent, fx når bærden brændte i stykker i generatoren, begyndte den af producere tjære i gassen, og det blev som regel