Bilhistorisk Tidsskrift  114/1993     side  6

      
 

Odense, og det tog et års tid, inden den var færdig - og da også nylakeret i grønt med sort kølerkappe. Hjulene var kortet lidt ned og som det tydeligt kan ses på fotografiet af dækmønstret, forsynet med Schiønning ogArvé gummi. Som Howard Henriksen Jr huskede det blev den benævnt 72 HK, vejede 1.875 kg og karrosseriet var støbt i aluminium (det er der nok nogle som ikke tror på, men vi kommer tilbage til emnet en anden gang). Det ser i øvrigt originalt ud, med det lille dæk bag forsædernes ryglæn. Klapsæderne forsvandt bag træjalousier
   Howard Henriksen Senior var repræsentant for Schiønning og Arvé i Danmark, Holland og Belgien. Han boede Vester Boulevard 44, st. tv. på grænsen mellem Frederiksberg og Vesterbro i København, men vognen havde fast ophold i en dobbeltgarage i Sverigesgade på Amager. Den blev ført af chauffør Åge Bülow-Johansen, som senere vist nok blev ansat hos Nellemann i Randers og også fik eget værksted i Jylland.
   Den store Mercer tjente Howard Henriksen til 1935-36, så blev den hugget op hos Svendsen i Vasbygade. Howard Henriksen Jr huskede, da jeg talte

 

med ham for nogle år siden, endnu en dansk ejer af Mercer, filmudlejeren John Olsen. Og Åge Louring fortæller at der i hans drengeår kørte en lysegul Mercerspeedster iÅrhus, og mener desuden for mangeår siden at have samlet et Mercer køleremblem op hos en hugger
   Inden vi forlader Howard Henriksen skal det nævnes, at da han kort efter århundredeskiftet boede i Rensborg fik han leveret en lille bil af mærket Kraghave, bygget af konfektionsdele på en træramme med specifikationer efterHenriksens eget ønske. Den osede så meget at den forskaffede sin ejeren bøde for røg i gaden.
   I følge Ry Andersens "Danske Biler" blev Kraghave bilerne fremstillet af cykelfabrikant og forhandler Jens Andersen i Nykøbing Falster, et eksemplar var med på udstillingen i Nykøbing i 1907, og meget andet ved man ikke om det.
   For sluttelig at vende tilbage til Mercer blev mærket, fremstillet i Trenton, New Jersey, fra 1910 til 1925. Den berømte Type 35 Raceabout var i virkeligheden af yderst almindelig konstruktion, med en 4-cylindret Continental motor på 5 liter, der kunne

 

fremføre vognen med ca. 110 km/t. Modellen undergik visse forandringer, fik 4 gear og kraftigere motor, og Mercer havde alle årene en raceabout på repertoiret. Howard Henriksens har sikkert været en 4-cylindret Series 5 fra omkring 1920. I 1923 kom Series 6 med 6 cylindre. Series 5 blev fremstillet som sedan, coupé (der har vi måske vognen fra annoncen), touring, runabout og raceabout, og nogle af årene var der noget som blev kaldt Sporting, det var en touring med vindspejlet sat lidt mere skråt og måske var den i det hele lidt lavere i det. Alle de åbne modeller kostede det samme, coupeen var en del dyrere og sedanen en hel del - den kostede præcis hvad man kunne få 10 Chevrolet'er for. Produktionen nåede da heller aldrig over 500 vogne om året,
   Artillerihjul var standard, det har været en luksusudførelse med trådhjul. En enkelt ting adskilte Mercer fra de amerikanske mærker på det tidspunkt: Den havde magnettænding i europæisk stil.
   I 1931 blev der gjort et forsøg på at genoplive Mercer navnet på Elcars fabrik i Indiana. Men det blev kun til to eksemplarer