Bilhistorisk Tidsskrift  114/1993     side  8

      
 

 

 

lad. Zakarias Nielsen var overbevist om at det ikke kun var første men også sidste gang. Men i de år tog det virkelig fart med bilerne, Ford, General Motors og Citroën havde samlefabrikker i København og selv i det fjerne Odsherred blev person- og lastbiler en almindelig ting.
   For Zakarias Nielsen gik det nu meget godt, også fordi han havde haft held med at købe et stykke jord og bygge og sælge en del huse. Men omkring 1930 havde både verdensøkonomien og den danske det dårligere, og samtidig var der kommet mange om buddet med fremstilling af karrosserier. Man fik så hos Zakarias Nielsen den idé at lave legetøjsbiler. De blev solgt gennem Brugsen, og i 1931 var der beskæftiget 10 mand med at lave legetøjsbiler af træ - de var store, omkring 50 centimeter lange, og fulde af detailler. Hjul, lygter og kofangere blev lavet af tynd metalplade, presset op i hjemmelavede forme, og resten samlet af træstykker, som var savet, høvlet og malet. Da Frederik Madsen og jeg besøgte firmaet i februar 1991 stod endnu halvdelen af en af disse legetøjsbiler i et hjørne på virksomheden.
   I 1938 kom Zone Redningskorpset 

 

som en ny kunde, der fik bygget ambulancer hos Zakarias Nielsen. Hvor mange er det svært at sige, men en 10-15 stykker. Der blev også bygget to af de hvide ambulancer som blev sendt til Finland som dansk hjælp under Finlands-krigen.
   To af chassiserne var Hudson, resten Ford, både tyske chassiser fra Køln og et par amerikanske.
   Karakteristisk for ambulancerne fra Odsherred Karosserifabrik var at de var helt i stål, mens det ellers var almindeligt med voksdugstag. Til Zonen i Ringsted blev også leveret et par Opel Blitz lastbiler.
   Ambulancerne blev lavet indtil et par år ind i Anden Verdenskrig. Så var der ikke meget mere at gøre med fremstilling af biler, og Odsherred Karosserifabrik begyndte en nichefabrikation af ski.




Til S. Sørensens ligkistemagasin i Jyderup fremstilledes en rustvogn på et chassis fra Dansk Chrysler Samlefabrik (Bohnstedt-Petersen). Og det vil i dette tilfælde sige at det må være et Plymouth personbilchassis af årgang 1930.