|
Den islandske journalist Hjalmtyr Heiddal
har fundet fotografier af Islands første bil og nogle breve vedrørende
købet.
Ejeren var en dansk købmand, Th. A.
Thomsen, som boede på (som man sagde dengang) Island. Han købte
i foråret 1904 en voiturette gennem Dansk Automobilfabrik i Store
Kongensgade i København. Bilen er i korrespondancen betegnet som en 6-7 HK
Cudell, et mærke der blev fremstillet i Aachen, for de første modellers
vedkommende på licens fra de Dion-Bouton.
Sælgeren var - og nu kommer det for os
interessante - hofbogtrykker Frederik Bagge. Han var bror til Gyldendals
direktør August Bagge, ham der fik Danmarks første Rolls-Royce (se BhT nr.
100 m.fl.). Gyldendal fik dengang
Hold på hat og briller, her kommer Islands første bil!
|
|
trykt sine bøger på Frederik
Bagges trykkeri i Gothersgade. Han etablerede sig med trykkeriet i 1884 og
fik titel af hofbogtrykker i 1905. Hans privatadresse var Bakkegården,
Rahbeks Allé 34 på Frederiksberg -sommeradresse Bobakkehuset,
Ålsgårde.
Frederik Bagge var født i 1861 som søn
af professor på Landbohøjskolen, etatsråd S.H. Bagge. Som den
tre år yngre bror August dyrkede han ridningen, men desuden sejlsport, og
begge kørte de på de høje ordinary cykler med i væddeløb i Tivoli. Som
sejlsportsmand vandt Frederik Bagge 42 præmier med sin elegante båd
"Sibylle".
Frederik Bagge var nok så
tidligt som August med i bilernes barndom. Han blev hurtigt connoisseur og
skiftede sin vogn ud hvert år - i følge tidsskriftet "Bilen",
som bl.a. skrev: "Han kører som en ægte sportsmand en smule
|
|
hensynsløst stærkt, men dog påfaldende sikkert." Han var da også en af den tids mest udskældte bilister,
især af vittighedsbladet Klods Hans og af Blæksprutten og Svikmøllen.
Det ser ud til at den islandske Cudell
havde været Frederik Bagges første bil, i følge von Fersens "Autos
in Deutschland" en sjælden model der kun blev fremstillet i 1902. Den
1-cylindrede motor på kun 700 cc lå over baghjulene.
Oprindelig har den antagelig haft store, tynde trådhjul og smalle dæk. På
fotografierne har den artillerihjul med større for- end baghjul. De
islandske veje har sikkert været rædselsfulde, dækkene blev skåret itu
og der var altid vrøvl med friktionskoblingen. Bagge sendte reserve
tandhjul og da Cudell fabrikken gik konkurs i 1905 lod han delene fremstille
hos Dansk Automobilfabrik. De gik også i stykker og i 1908 blev Thomsen så
træt af vognen at han
|
|