|
Bouton 1902, men allerede året efter
blev den udskiftet med en mere alvorligt udseende bil - i følge
"Automobilets Historie" en 2-cylindret Clemens 16 HK,
indregistreret under A 18. Da vognen tydeligt havde chassis af armeret
træ kan det imidlertid kun have været 9 HK modellen. Autoblade fra den
tid pralede gerne med hestekræfterne. Men to cylindre var ganske
imponerende dengang, hvor de fleste vogne endnu var encylindrede.
I 1905 deltog Frederik Bagge med en ny
og større 2-cylindret Clemens i det store løb Ålborg-København. Det
var just ikke et løb som gjorde myndigheder og bønder særlig trygge ved
det ny befordringsmiddel. Først væltede skibsreder Johnsen i et sving
med sin store, 4-cylindrede Adler med overdække.
Det kendte fotografi af familien Bagge på den
første CIément og med ældste søn på Cyklon motorcykel findes i to
varianter I 'Automobilets Historie" (også gengivet i Ry Andersens
'Man drejer Håndsvinget") har Bagge kasket på med blank skygge. Herpelsbue. Billedet er fra 1903, da Bagge deltog i Dansk Automobil Klubs
tur til Helsingør
|
|
Nogle sårede passagerer
måtte på hospitalet. "Ja, gu kørte vi for hurtigt",
indrømmede skipperen. Grosserer A.C. Illum var med i Johnsens vogn
men blev overflyttet til Grev Ahlefeldts 24 HK Dansk
Automobilfabrik. Den væltede i et sving på Fyn mens
greven sad lunt hjemme på sit gods. Illum var ikke
interesseret i "videre træning i væltning" |
|
- han tog toget
til København.
I februar 1907 på en
tur til Fredensborg præsenterede Frederik Bagge sin ny, kæmpestore
4-cylindrede Diatto-Clément på 25/30 HK, indregistreret under A 27.
På vejen mellem Hørsholm og Fredensborg havde nogle vejarbejdere
fældet træer, hvorved vejen var |
|
|