Bilhistorisk Tidsskrift  115/1993     side  5

      
 

Bouton 1902, men allerede året efter blev den udskiftet med en mere alvorligt udseende bil - i følge "Automobilets Historie" en 2-cylindret Clemens 16 HK, indregistreret under A 18. Da vognen tydeligt havde chassis af armeret træ kan det imidlertid kun have været 9 HK modellen. Autoblade fra den tid pralede gerne med hestekræfterne. Men to cylindre var ganske imponerende dengang, hvor de fleste vogne endnu var encylindrede.
   I 1905 deltog Frederik Bagge med en ny og større 2-cylindret Clemens i det store løb Ålborg-København. Det var just ikke et løb som gjorde myndigheder og bønder særlig trygge ved det ny befordringsmiddel. Først væltede skibsreder Johnsen i et sving med sin store, 4-cylindrede Adler med overdække.







Det kendte fotografi af familien Bagge på den første CIément og med ældste søn på Cyklon motorcykel findes i to varianter I 'Automobilets Historie" (også gengivet i Ry Andersens 'Man drejer Håndsvinget") har Bagge kasket på med blank skygge. Herpelsbue. Billedet er fra 1903, da Bagge deltog i Dansk Automobil Klubs tur til Helsingør

 

Nogle sårede passagerer måtte på hospitalet. "Ja, gu kørte vi for hurtigt", indrømmede skipperen. Grosserer A.C. Illum var med i Johnsens vogn men blev overflyttet til Grev Ahlefeldts 24 HK Dansk Automobilfabrik. Den væltede i et sving på Fyn mens greven sad lunt hjemme på sit gods. Illum var ikke interesseret i "videre træning i væltning"

 

 - han tog toget til København.
   I februar 1907 på en tur til Fredensborg præsenterede Frederik Bagge sin ny, kæmpestore 4-cylindrede Diatto-Clément på 25/30 HK, indregistreret under A 27. På vejen mellem Hørsholm og Fredensborg havde nogle vejarbejdere fældet træer, hvorved vejen var