Bilhistorisk Tidsskrift  115/1993     side  14

      
 

Den hvide Daimler synes at have haft to forskellige bagkarosser alt efter passagertal.

Det var en meget dyr vogn, og den kan have haft en 7½ liters motor med cylindrene støbt tre og tre.
   Den næste vogn, vi ved Frederik Bagge ejede, var en pragtfuld, hvidlakerer engelsk Daimler med et sporty udseende. I stedet for låger var den forsynet med aftagelige, hvide, formodede oilskin stykker.

 

"Automobilets Historie" angiver vognen til 1911 og den har A 2 på nummerpladen - måske det samme på som på Bagges første bil. I nummer 1919 overgik nummeret til Frederiksberg politi. På det sidste foto, familien har af Bagge i en bil, sidder han som passager i en topersoners amerikansk bil, muligvis en Oakland 1918. Frederik Bagge døde i 1928, han blev 67 år.
(Billedtekster: OER).

 

 Det seneste billede af Bagge, vi har kunnet finde, viser ham som passager i en bil ført af en dame. Men at han selv havde vogn hele tiden beviser to dokumenter, som er bevaret i familien: Et bødeforlæg på 40 kroner fra politiet i Hørsholm fordi Bagge 28. juni 1925 har overtrådt motorlovens paragraf 23 ved at have "ført Motorvogn K 256 ad Strandvejen med en Fart af 42 6/7 Km i Timen" Han har skullet afprøve resultatet af en reparation, som en regning fra H C Christiansens værksted på Strandboulevarden 2, dateret otte dage før, vidner om. Der er en lang række poster, mest elektrisk arbejde, således er tændspolen adskilt, afprøvet og udskiftet og dynamoen har fået ankeret omviklet, men også karburator aftaget og renset, karrosseri fastgjort, dæk aftaget og påsat igen, motorolie udskuet og vognen gennemsmurt, vasket og pudset Vognen blev («hentet i Rahbeks Allé og afleveret der igen. Regningen lyder med reservedele og optankning på kr 337.57. Der mangler kun én ting: Oplysning om hvad det var for en vogn. Og det kan ingen i familien huske. K-nummeret skyldtes at vognen var indregistreret på forretningsadressen.