|
Den hvide Daimler synes at have haft to
forskellige bagkarosser alt efter passagertal.
Det var en meget dyr vogn, og den kan have haft
en 7½ liters motor med cylindrene støbt tre og tre.
Den næste vogn, vi ved Frederik Bagge ejede, var
en pragtfuld, hvidlakerer engelsk Daimler med et sporty udseende. I
stedet for låger var den forsynet med aftagelige, hvide, formodede
oilskin stykker.
|
|
"Automobilets Historie"
angiver vognen til 1911 og den har A 2 på nummerpladen - måske det samme på som
på Bagges første bil. I nummer 1919 overgik nummeret til Frederiksberg politi.
På det sidste foto, familien har af Bagge i en bil, sidder han som
passager i en topersoners amerikansk bil, muligvis en Oakland 1918.
Frederik Bagge døde i 1928, han blev 67 år.
(Billedtekster: OER).
|
|
|
Det
seneste billede af Bagge, vi har kunnet finde, viser ham som passager i en
bil ført af en dame. Men at han selv havde vogn hele tiden beviser to
dokumenter, som er bevaret i familien: Et bødeforlæg på 40 kroner fra
politiet i Hørsholm fordi Bagge 28. juni 1925 har overtrådt motorlovens
paragraf 23 ved at have "ført Motorvogn K 256 ad Strandvejen med en
Fart af 42 6/7 Km
i Timen" Han har skullet afprøve resultatet af en reparation, som en
regning fra H C Christiansens værksted på Strandboulevarden 2, dateret
otte dage før, vidner om. Der er en lang række poster, mest elektrisk
arbejde, således er tændspolen adskilt, afprøvet og udskiftet og
dynamoen har fået ankeret omviklet, men også karburator aftaget og
renset, karrosseri fastgjort, dæk aftaget og påsat igen, motorolie
udskuet og vognen gennemsmurt, vasket og pudset Vognen blev («hentet i
Rahbeks Allé og afleveret der igen. Regningen lyder med reservedele og
optankning på kr 337.57. Der mangler kun én ting: Oplysning om hvad det
var for en vogn. Og det kan ingen i familien huske. K-nummeret skyldtes at
vognen var indregistreret på forretningsadressen.
|
|