Bilhistorisk Tidsskrift  116/1993     side  17

      
   M.G. Q Special  
 

Alene udseendet er alle pengene værd, men der er også spændende ting under karrosseriet på Svend Algrens M.G Special.
   Den er bygget i 1949-50 af den britiske flyingeniør Geoff Monk og blev kørt af ham selv og Ray Masters, først i en midget-klasse, senere i historiske løb.
   Rammen er en afkortet version af en PA 1934 ombygget til De Dion bagaksel og med uafhængig forhjulsophængning. Motoren er ligeledes fra 1934, en Q-type, 4-cylindret, 57x73, 746 ccm, med enkelt overliggende knastaksel. Magnettænding. Oprindelig ladet af en 1 7/8" S.U. karburator via to serieforbundne kompressorer, men det siges at have løftet topstykket fra blokken, så nu er det reduceret til én Godfrey H 100 kompressor, drevet med kæde fra krumtappen. Brændstoffet er metanol. Manuel, usynkroniseret 4 trins gearkasse fra en 1933 F-type. Bagtøj fra 1934 P-type.

 

 Ensædet aluminiums karrosseri modelleret over M.G.'s R-type racer fra 1934. 16" trådfælge med Dunlog Racing dæk.

 

Vognen har vist nok været solgt i Tyskland og måske også til Italien, men dens historie fortaber sig i det uvisse.
   Fotos: Peter Bering.