|
Alene udseendet er alle pengene værd,
men der er også spændende ting under karrosseriet på Svend Algrens M.G
Special.
Den er bygget i 1949-50 af den britiske
flyingeniør Geoff Monk og blev kørt af ham selv og Ray Masters, først i
en midget-klasse, senere i historiske løb.
Rammen er en afkortet version af en PA
1934 ombygget til De Dion bagaksel og med uafhængig forhjulsophængning.
Motoren er ligeledes fra 1934, en Q-type, 4-cylindret, 57x73, 746 ccm, med
enkelt overliggende knastaksel. Magnettænding. Oprindelig ladet af en 1
7/8" S.U. karburator via to serieforbundne kompressorer, men det
siges at have løftet topstykket fra blokken, så nu er det reduceret til
én Godfrey H 100 kompressor, drevet med kæde fra krumtappen.
Brændstoffet er metanol. Manuel, usynkroniseret 4 trins gearkasse fra en
1933 F-type. Bagtøj fra 1934 P-type. |
|
Ensædet aluminiums karrosseri
modelleret over M.G.'s R-type racer fra 1934. 16" trådfælge
med Dunlog Racing dæk. |
|
Vognen har vist nok været solgt i
Tyskland og måske også til Italien, men dens historie fortaber sig
i det uvisse.
Fotos: Peter Bering. |
|
|