Bilhistorisk Tidsskrift  117/1994     side  7

      
 

den, men på en eller anden måde kom den altid igennem."
   Hvad datteren ikke skriver, men som vi har hørt i familien Michaelsen, er at på Carl Nielsens første tur med Renault'en fra boligen i Frederiksholms Kanal kolliderede han reverenter talt med Christiansborg og bukkede en skærm. Nielsen ringede betuttet til Vera Michaelsen for at betro hende det - Carl Johan Michaelsen turde han ikke sige det til. Også mens han havde vognen rådførte Carl Nielsen sig med Michaelsens chauffør om sine problemer med den.
   Alting har en ende og den lille Renault måtte efter nogle år se sig udskiftet med en noget større lukket Morris, som Carl Nielsen var lykkelig for. Han bad straks familien Michaelsen med på en præsentationstur til Langelinje med den, også for at se på det ny, store monument af Rathsack for danske søfolk der omkom under Første Verdenskrig. Til sin ligeledes bilglade svigersøn Emil Telmånyi skrev han om kørslen til Skagen med den: "Vognen har det godt, når jeg skifter gear siger den hurtigt Emil, eller omtrent således (et lille nodeforsøg er angivet) Emily, Emily og jeg siger 'Hold mund, han er desværre

ikke her" Emily må være en ungarsk måde at sige Emil.
   Sommer og efterår 1926 tilbragte Anne Marie og den ungarsk fødte Emil Telmanyi i Italien, blandt andet hos Béla Bartóks elev, den ungarske kvindelige komponist Gisella Selden-Goth, hvis violinkoncert han havde førsteopført i Berlin i 1917. Hun boede i Firenze bag Michelangelos David-statue i et lille slot fra 14. århundrede, som hun havde moderniseret med centralvarme og fire badeværelser. Og hun havde stor bil og chauffør. Hjemmefra skrev Carl Nielsen fra sit sommerophold i Damgård om varme og sol, ja så udpræget at han havde kørt sin vogn ud i Lillebælt for at køle den lidt af. Selv blev han siddende i den, men han og vogn blev da reddet i land. Omtrent samtidig med brevet ankom Carl Nielsen til Firenze med tog. Da han kun medbragte en lille city-taske indeholdende en tandbørste, et bind Sokrates og et med Plato
måtte han omgående købe nogle vigtige fornødenheder: Sommertøj og, 4. september, i samråd med fru Goths chauffør, en let brugt FIAT 501, kørt 6.000 km. Den sidste anskaffelse skyldtes at der i bjergbyen Busseto, hvor Verdi havde gået i skole, skulle være en

Den gule FIAT 501 som blev hjembragt fra Italien og som Emil Telmanyi brugte en årrække. Vindspejlet tyder på årgang 1924, men med moderniserede hjul. Det er Telmanyi ved rattet, fotograferet i 1930'rne; vognen har fået vanteplader Telmanyi fortalte at da han engang tog en drejning lidt snært med Carl Nielsen som passager udbrød Nielsen: - Forskræk ikke hjørnet!