Thorkil Ry Andersen døde 10.
juni, 10 dage før sin 82 års fødselsdag. Dermed mistede Dansk
Veteranbil Klub en af sine grundpiller og dansk motorhistorie sin
mest entusiastiske og energiske forsker.
For mange år siden skrev Ry
Andersen om sig selv: "- Født 1912, det år da Ellehammer
demonstrerede sin helikopter og dengang der var 1.587 biler i hele
Danmark. Var skør med biler allerede som barn, mener at det må
have haft noget med modermælken at gøre, men kan også skyldes at
hans gudmor forærede ham små legetøjsbiler, lige så hurtigt som
han tog dem i stykker. Medstifter af og bestyrelsesmedlem i Dansk
Veteranbil Klub. Har for Jyllands-Posten skrevet en lang række
artikler om veteranbiler og har restaureret to - som en beskeden
gengæld for de mange ødelagte legetøjsbiler."
Da O.T. Neel i 1954 udsendte sin
efterlysning af folk som var interesserede i at være med til at
stifte en dansk veteranbilklub, reagerede Ry Andersen |
|
omgående, og han blev DVK's jyske
stiftermedlem. Ry var forlænget grebet af den bilhistoriske
interesse og i fuld gang med sin første store restaurering.
Om sit virke i den første
årrække skrev Ry selv i anledning af sin 80 års dag i
Bilhistorisk Tidsskrift nr. 110/ 1992. I samme nummer og igen så
sent som i BhT 117/1994 har Deres Ærbødige beskrevet Rys
bilhistoriske forfatterskab og hans indsamling af fotografier. Og om
hans egne restaureringer af Germain 1908 og Lancia Lambda 1925 kan
man læse i BhT nr. 50/1977 og 73/ 1983.
Derfor vil jeg ved hans død
særlig mindes ham som min egen store støtte under 30 års arbejde
som selvbestaltet redaktør af Bilhistorisk Tidsskrift. Igennem alle
disse år blev vore kontakter mere og mere hyppige; desværre bestod
de kun nogle ganske få gange i et personligt møde, oftest vekslede
vi breve eller ringede til hinanden. Nu da Rys arkiver er overgået
til DVK går det rigtigt op for mig hvor omfattende vores |