Bilhistorisk Tidsskrift  118/1994     side  3

      
 

 en gammel Wanderer motorcykel og havde skrevet en stor artikel om de tidlige modeller. I fællesskab fandt vi et godt billedmateriale. Men der var det problem at det var næsten umuligt at få helt styr på den tidsmæssige rækkefølge af de forskellige en- og tocylindrede modeller. Ry havde for en stor del stolet på hvad han havde fået at vide af forhandlere, mekanikere og tidligere og daværende ejere af Wanderer, men et

 

studium af de tidligste danske motorblade tvang mig til at flytte lidt rundt på kronologien. Det skal siges at han tog mine korrektioner i den bedste ånd, og resultatet (i BhT 18/1968) blev den egentlige begyndelse på det frugtbare samarbejde der som seneste eksempel har haft artiklen om hofbogtrykkerens biler i BhT 115/1993. Det kommer ikke til at slutte med det; Ry ringede for nogle måneder siden til mig og fortalte med sin vanlige begejstring i stemmen at han ville skrive om Daimler i Danmark. Om jeg kunne bidrage med materiale og billeder? Selv havde han en del og ville desuden skrive til fabrikken for at høre om den skulle være i besiddelse af oplysninger om forhandlingen i Danmark (svaret var forøvrigt negativt, arkiverne var brændt under krigen). Jeg lovede at gå igennem billedarkivet men bebudede at det ville tage nogen tid, fordi jeg var meget ophængt. Det passede tydeligt nok ikke Ry, og det lykkedes mig da ret hurtigt i flere breve at få sendt Ry fotokopier af hvad jeg kunne bidrage med af fotografier, plus nogle lister over danske Daimler-ejere i gammel tid. Ry plejede at reagere prompte, men det sidste brev fik jeg hverken skriftligt eller 

 

telefonisk svar på. Det havde sin triste årsag. Men Ry har efterladt sig den stort set færdige artikel og vi vil kunne bringe den i bladet ved en senere lejlighed.
   Ry Andersen var arkitekt og har sat sig varige spor i form af især enfamiliehuse i Århus og omegn og flere hele boligkvarterer. Han var også tilsynsførende arkitekt på Marselisborg. Med sin formidable arbejdsmæssige kapacitet formåede han desuden at lave et stort slægtshistorisk værk og at gøre sig gældende som maler i en morsom stil som jeg tror at kunne tillade mig at kalde "avanceret naivistisk". Ofte spillede biler en fremtrædende rolle på billederne. Man vil huske at Århus by forærede regentparret Ry Andersens billede af kongeskibet i sølvbryllupsgave.
   I Rys efterladenskaber lå foruden artiklen om Daimler et manuskript til en artikel, som han havde kaldt "Min Barndoms Bilvej". Med den vil vi i dette nummer af Bilhistorisk Tidsskrift så at sige lade ham selv riste sig en minderune. Og Deres Ærbødige vil op til den blå himmel, Thorkil Ry Andersen så ofte malede, sende sin tak for et inspirerende bekendtskab.
                                  Ole Emil Riisager