Bilhistorisk Tidsskrift  118/1994     side  4

      
   Min Barndoms Bilvej
 
 
 

Første verdenskrig var overstået og bilhandelen var kommet i gang igen. Bilkørsel dengang i åben vogn var noget helt andet end i dag, især virkede lydene stærkt. På tørre og gode landeveje gled vognen lydløst, efterladende en støvsky. Nogle veje var fulde af huller, værst var det når de havde karakter af et vaskebræt. Vognen dansede og var svær at holde. Når vi kom til en by med brosten i gaderne smeldede de metal-skoede knopdæk mod brolægningen med en ganske særlig lyd. Fra træer langs vejen kom der en svirpende lyd og vi kunne næsten angive farten på tætheden af den lyd. Også skærvebunkerne i vejsiden hørte med til lydene; Jens Vejmand sad endnu bag sin skærm og huggede sten.
   Vi boede på N.W. Gadesvej 17 i Århus, en stille villavej med 16 villaer bygget omkring århundredeskiftet.
   Straks efter krigen bestilte min far en 7-personers Hudson, men i mellemtiden lånte han en brugt amerikansk Princess med en 3-liters motor. Den

 

Den firecylindrede, 3-liters Princess fra Detroit var ikke nogen god vogn, den blev da også kun lavet fra 1916 til udgangen af 1918. Det var den første bil, Ry Andersens far, bankdirektøren, kørte i -sort med en knaldrød motorhjelm. Familien måtte ofte efterlade vognen

 

på landevejen og tage toget hjem. En gang havde den knækket en bagaksel. Mærket blev oprindelig lanceret i 1913 som en tocylindret cykelbil under navnet Little Princess af en udvandret englænder der tidligere havde arbejdet hos Wolseley-Siddeley.