Bilhistorisk Tidsskrift  118/1994     side  9

      
 

Jydsk Telefons direktionsvogn, X 4003, var en 8-cylindret Cadillac 1922 (bilen med blank køler). Den fik senere et lukket karrosseri.



stattet med en 6-cylindret Chandler.
   Direktør Fr. Lausen fra Århus Oliemølle boede på Strandvejen. Han havde en åben 6-cylindret engelsk Daimler fra 1920 og en stor Adler 1919-25, X 2624 (bemærk at når der fx står 1919-25 er det ikke en løselig datering af modellen, men det åremål, vognen var indregistreret i for Lausen. Red.). Samtidig havde han også en åben Adler fra 1919.
   En anden ven, direktør Wallmann fra Jydsk Telefon, kørte i firmaets 8-cylindrede åbne Cadillac, X 4003, altid med chauffør. Den vejede 1.875 kg og havde 19.5 HK. I 1929 blev den erstattet af en stor, mørkeblå 7-personers åben Buick Straight-Eight. Vognen blev ofte stillet til rådighed for Kong Christian X når han var i Århus.
   Af de mere ydmyge vogne husker jeg ingeniør Plessings 2-personers Ford T. Vi drenge så med stor undren af den blev startet med håndsving. Engang gav den sig til at køre midt under startforsøget så hr. Plessing sprang til side

 

og råbte: - Hold på den!
   Med så mange amerikanske vogne på min min barndoms skolevej kunne jeg ikke undgå at blive USA-fan.
   Her slutter Ry Andersens manuskript -hæftet sammen og som det var hans vane i de senere år skrevet med blyant på gennemslagspapir.
   Man kan undre sig over at Ry har været i stand til at beskrive biler han ikke

  kunne huske. Forklaringen er at han for mange år siden møjsommeligt afskrev motorregistrets mange protokoller for Århus-Silkeborg-Skanderborg. Det er også fra det han har haft oplysninger om vognenes vægt, skattehestekræfter, endog chassisnummer. Mærkeligt nok indeholdt indregistreringsprotokollerne derimod som regel ingen modelbetegnelser. Ry har også anvendt sig af de bekendte blå nummer-