|
Jydsk Telefons direktionsvogn, X 4003, var en
8-cylindret Cadillac 1922 (bilen med blank køler). Den fik senere et
lukket karrosseri.
stattet med en 6-cylindret Chandler.
Direktør Fr. Lausen fra Århus
Oliemølle boede på Strandvejen. Han havde en åben
6-cylindret engelsk Daimler fra 1920 og en stor Adler 1919-25, X 2624
(bemærk at når der fx står 1919-25 er det ikke en løselig datering af
modellen, men det åremål, vognen var indregistreret i for Lausen. Red.).
Samtidig havde han også en åben Adler fra 1919.
En anden ven, direktør Wallmann fra
Jydsk Telefon, kørte i firmaets 8-cylindrede åbne Cadillac, X 4003,
altid med chauffør. Den vejede 1.875 kg og havde 19.5 HK. I 1929
blev den erstattet af en stor, mørkeblå 7-personers åben Buick
Straight-Eight. Vognen blev ofte stillet til rådighed for Kong Christian
X når han var i Århus.
Af de mere ydmyge vogne husker jeg
ingeniør Plessings 2-personers Ford T. Vi drenge så med stor
undren af den blev startet med håndsving. Engang gav den sig til at køre
midt under startforsøget så hr. Plessing sprang til side
|
|
og råbte: - Hold på
den!
Med så mange
amerikanske vogne på min min barndoms skolevej kunne jeg ikke
undgå at blive USA-fan.
Her slutter Ry Andersens
manuskript -hæftet sammen og som det var hans vane i de senere år
skrevet med blyant på gennemslagspapir.
Man kan undre sig over at Ry har
været i stand til at beskrive biler han ikke
|
|
kunne huske. Forklaringen er at han for
mange år siden møjsommeligt afskrev motorregistrets mange
protokoller for Århus-Silkeborg-Skanderborg. Det er også fra det
han har haft oplysninger om vognenes vægt, skattehestekræfter,
endog chassisnummer. Mærkeligt nok indeholdt
indregistreringsprotokollerne derimod som regel ingen
modelbetegnelser. Ry har også anvendt sig af de bekendte blå
nummer- |
|
|