Bilhistorisk Tidsskrift  118/1994     side  10

      
 

bøger fra Sylvester Hvids forlag, og af en gammel lokalvejviser. Sammen med manuskriptet på to sider med lister over bilerne på vejen og i omgangskredsen, med bemærkning om hvilke Ry havde fotografier af. Det fremgår at Chr. Kampmann i nummer 9 før den omtalte Renault havde en Moline Knight 1915-16 med nummer X 1241 og at købmand K.O.A. Larsen i nummer 8 på Gadesvej havde en NSU med X 1209.

 

Af biler i familiens omgangskreds nævner Ry Andersen også i listen sporvejsdirektørens Ansaldo 1923-26 (stadig vil det sige at den var indregistreret for sporvejsdirektøren i de år), en lille model, 4 cylindre, 7 SHK, 873 kg. Indregistreret under X 9090. Endvidere en Berliet 4-cyl. 15 SHK som Statstelegrafen havde fra 1910 til 21, Århus politis og brandvæsens Stoewer personbiler, henholdsvis en 6-cylindret (1.900 kg) med X 2 og en 4-cylindret (1.700 kg)

 

Statstelegrafens 4-cylindrede Berliet var i brug i over 10 år og er her svagt moderniseret med torpedo. Først indregistreret under X 48, men da nummeret blev ledigt-X 1. Øverst på køleren forsynet med et telegrafmærke med kongekrone og et større antal lyn, en endnu mere drabelig udgave af det mærke som var påmalet bageste dør



med X 9. Grosserer Thykiers De Dietrick 1916-19, X 186, nu er der kludder med det med årene, for i følge protokollen havde han den kun en eller to uger, hvorefter den blev hugget op (den var nok totalhavareret) og forvalter J. Jensens (Sølystgade 35) 6-cylindrede, 7-personers 36.3 SHK Itala 1923-25, chassis nummer 19576, X 9124. Med flyvemaskine-motor, skriver Ry Andersen andetsteds, og indregistreret 22. august 1923, men næppe som ny vogn. Ry har noteret at den blev hugget op 26. januar 1925, og at motoren beholdt Jensen, chassiset købte vognmand Bøtker og karrosseriet blev købt af Vulkano (?). Ry har skrevet seks navne ned på mennesker på Århus-kanten med efternavnet Bøtker som han ville spørge om chassiset, men nåede det ikke. Han har forøvrigt også