|
bøger fra Sylvester Hvids forlag, og
af en gammel lokalvejviser. Sammen med manuskriptet på to sider med
lister over bilerne på vejen og i omgangskredsen, med bemærkning
om hvilke Ry havde fotografier af. Det fremgår at Chr. Kampmann i
nummer 9 før den omtalte Renault havde en Moline Knight 1915-16 med
nummer X 1241 og at købmand K.O.A. Larsen i nummer 8 på Gadesvej
havde en NSU med X 1209. |
|
Af biler i familiens omgangskreds
nævner Ry Andersen også i listen sporvejsdirektørens Ansaldo
1923-26 (stadig vil det sige at den var indregistreret for
sporvejsdirektøren i de år), en lille model, 4 cylindre, 7 SHK,
873 kg. Indregistreret under X 9090. Endvidere en Berliet 4-cyl. 15
SHK som Statstelegrafen havde fra 1910 til 21, Århus politis og
brandvæsens Stoewer personbiler, henholdsvis en 6-cylindret (1.900
kg) med X 2 og en 4-cylindret (1.700 kg) |
|
|
Statstelegrafens 4-cylindrede Berliet var i brug i
over 10 år og er her svagt moderniseret med torpedo. Først
indregistreret under X 48, men da nummeret blev ledigt-X 1. Øverst på
køleren forsynet med et telegrafmærke med kongekrone og et større antal
lyn, en endnu mere drabelig udgave af det mærke som var påmalet bageste
dør
med X 9. Grosserer Thykiers De Dietrick 1916-19, X 186, nu er der kludder
med det med årene, for i følge protokollen havde han den kun en eller to
uger, hvorefter den blev hugget op (den var nok totalhavareret) og
forvalter J. Jensens (Sølystgade 35) 6-cylindrede, 7-personers 36.3 SHK
Itala 1923-25, chassis nummer 19576, X 9124. Med flyvemaskine-motor,
skriver Ry Andersen andetsteds, og indregistreret 22. august 1923, men
næppe som ny vogn. Ry har noteret at den blev hugget op 26. januar 1925,
og at motoren beholdt Jensen, chassiset købte vognmand Bøtker og
karrosseriet blev købt af Vulkano (?). Ry har skrevet seks navne ned på
mennesker på Århus-kanten med efternavnet Bøtker som han ville spørge
om chassiset, men nåede det ikke. Han har forøvrigt også
|
|