|
Da DVK var ung
Da DVK blev stiftet bestod
Danmarks bestand af personbiler endnu for en del af
førkrigsmodeller. Men netop i de år forsvandt de med rivende hast
- ikke mindst de store benzinslagere, som det også var svært at
holde med gummi.
Der blev hugget i hundredevis af
biler op som i dag ville have fået entusiaster til at savle, og
ofte var de i udmærket eller endda glimrende stand. Sådan måtte
det nu være, og det fortsatte en |
|
del år. En halv snes år senere,
midt i 1960'serne, stod fornemme eller på anden måde spændende
vogne stadig på huggerpladserne og gik til. Og man kunne også på
det tidspunkt se nogle i daglig brug.
Holdningen hos klubbens stiftere
var nok at mange af disse biler var for ny til at have nogen
interesse, men det var også økonomisk uoverkommeligt for den ret
lille kreds af entusiaster at købe bilerne op for at bevare
dem. |
|
|
Et særtsyn var den oprindelige
udgave af Airflow, DeSoto Series SE fra 1934. Den blev aldrig nogen
succes, men der kørte altså en i København og omegn.
Heldigvis var der nogle enkelte som formåede det, først og fremmest Åge
Lou-
Blandt de gamle vogne som trods alt
vakte opsigt var oliegrosserer Glads Isoffa-Fraschini 8A 1926 - en del
ombygget. De fleste troede det var en RoIlsRoyce, når Glad og fru Grethe
kørte frem og tilbage mellem vinterboligen i Svanemøllekvarteret og
sommerslottet i Rågeleje. Nu er den i USA. |
|