Bilhistorisk Tidsskrift  119/1994     side  2

      
  Da DVK var ung

Da DVK blev stiftet bestod Danmarks bestand af personbiler endnu for en del af førkrigsmodeller. Men netop i de år forsvandt de med rivende hast - ikke mindst de store benzinslagere, som det også var svært at holde med gummi.
   Der blev hugget i hundredevis af biler op som i dag ville have fået entusiaster til at savle, og ofte var de i udmærket eller endda glimrende stand. Sådan måtte det nu være, og det fortsatte en

 

del år. En halv snes år senere, midt i 1960'serne, stod fornemme eller på anden måde spændende vogne stadig på huggerpladserne og gik til. Og man kunne også på det tidspunkt se nogle i daglig brug.
   Holdningen hos klubbens stiftere var nok at mange af disse biler var for ny til at have nogen interesse, men det var også økonomisk uoverkommeligt for den ret lille kreds af entusiaster at købe bilerne op for at bevare dem. 

 

 

 

Et særtsyn var den oprindelige udgave af Airflow, DeSoto Series SE fra 1934. Den blev aldrig nogen succes, men der kørte altså en i København og omegn.


Heldigvis var der nogle enkelte som formåede det, først og fremmest Åge Lou-
 

Blandt de gamle vogne som trods alt vakte opsigt var oliegrosserer Glads Isoffa-Fraschini 8A 1926 - en del ombygget. De fleste troede det var en RoIlsRoyce, når Glad og fru Grethe kørte frem og tilbage mellem vinterboligen i Svanemøllekvarteret og sommerslottet i Rågeleje. Nu er den i USA.