Bilhistorisk Tidsskrift  120/1995     side  14

      
 

lut ikke sidste at Morian kørte dødsdrom. Bilforhandler Mathiesen i Vejle købte eller lejede en drom som en englænder havde rejst med her i landet, og i den kom Morian til at køre en del. En fyr som blev kaldt Radio-Peter fandt på at sætte røde lys ind mellem egerne i hjulene og så kørte Morian i mørke i dødsdromen med de lysende hjul.
   Det har været i 1934, Morian forlagde residensen permanent til England, og fortsatte med karrieren som professionel speedway-rytter. På et tidspunkt kørte han også i Australien.
   Morians karriere i Royal Air Force kan man finde glimrende beskrevet i marts-nummeret af ,DC3-Nyt". Allerede 5. maj 1945 var Morian hjemme i København med en Dakota transport-eskadrille som var stationeret i Bruxelles. Morian blev på grund af sit lokalkendskab udpeget til midlertidig stationschef i Kastrup, men 10 dage efter returnerede han til sin enhed, og først i december forlod Morian RAF.
   I 1946 oprettede han flyveskole i Kastrup, den flyttede kort efter til Skovlunde, hvor 

 

den var indtil omstændighederne tvang Morian til at forlægge den til Tune ved Roskilde, hvor han sluttede sin flyvende karriere i 1970. Flyveskolens første materiel var en Messerschmitt ME 108 Taifun som Morian havde „befriet" i Lüneburg. Tilsvarende fik han fat i en tysk officersvogn, en 6-cylindret Wanderer cabriolet. Deres Ærbødiges kone husker at hun og hendes forældre engang blev hentet af Morian på bopælen i Snekkersten i Wanderer'en. Da Hanne i foråret 1946 skulle konfirmeres ønskede hun hverken fest eller almindelige gaver, men en flyvetur, og det blev selvfølgelig med hendes far Kai Ottings gamle kammerat Morian. Forældrene tog med båd til Malmö-, Morian startede med Hanne som passager og fløj over Furesøen, dykkede over Snekkersten og gik ud over Øresund så lavt at man kunne se rødspætterne på bunden. Midt over vandet slap Morian styregrejet og begyndte at rense negle; forklaringen var at nu agtede han at indtage indholdet af sin medbragte madpakke. Landingen foregik i Malmö hvor Hanne stødte til forældrene. 

 

En del af artiklens fotografier er fra Skandinavisk Motor Journals arkiv og vi bad Mogens H. Damkier ryste et par anekdoter ud af ærmet: Morian skulle i forbindelse med et Monte Carlo-løb, altså om vinteren, til Beldringe med Carl Amelung som passager. Det var meget tåget og „Carl Kæp" spurgte tilsidst beklemt Morian om han egentlig vidste hvor de befandt sig. I det samme strøj noget forbi cockpittets vindue og Morian svarede: ,Ja, for det var spiret på Nyborg kirke".
   Og en anden: Morian havde det med at køre ud over start- og landingsbaner på Skovlunde flyveplads i sin bil uden hensyn til at billygterne kunne forvirre landende fly. Personalet i kontroltårnet fandt ud af at give ham en lærestreg, de affyrede en raket mod vognen, men den gik ind under kalechen og Morian blev så rasende at man måtte barrikadere bildøren for at forhindre ham i at fare ud og gøre noget overilet.
   Med sig fra England havde Morian sin speedway-cykel, og Erhardt Fisker fortæller at Morian havde en temmelig overlegen rutine som de danske ryttere endnu ikke kunne hamle op med. Der kom mange en-