Bilhistorisk Tidsskrift  120/1995     side  21

      
   Mathiesens biler  
 

Til Bilhistorisk Tidsskrift nr. 59, sommeren 1979, skrev Anders Ditlev Clausager en overordentlig velfunderet artikel med titlen „Fejlslagne forsøg - en studie i danske biler efter 1945". Flere af disse bilprojekter ' var udformet af ingeniør Svend Age Mathiesen, tildels i samarbejde med et par andre.
   Hvad Clausager skrev står til troende den dag i dag. Derimod var det dengang lidt af et problem at fremskaffe tilstrækkeligt billedmateriale. Men et medlem af DVK har gjort et fund, som han har overdraget vores fotoarkiv: Nogle fotoalbummer, som lå i et nedlagt og forladt bilværksted. Nogen forbindelse mellem værkstedets forlænget afdøde, mangeårige indehaver



DK blev præsenteret på Bohnstedt Petersens stand på udstillingen i Forum i 1950. Der stod behørigt Næsby Karosserifabrik på den, men på forruden stod også Ny dansk DKW og den havde DKW køleremblem.

  - og en scooter

og ingeniør Mathiesen har vi ikke kunnet afdække.
  Men billederne er så mange og så
gode at de giver anledning til, noget forkortet men med nogle tilføjelser, at repetere hvad Clausager skrev om bilforsøgene DK og DKR, og Mathiesens idé om en motorscooter, som også skulle hedde DK. Mathiesen var vokset op med en bilglad far, den ret kendte arkitekt (Dannemare Kirke, Studenterforeningens tidligere bygning på H.C. Andersens Boulevard i København, Ringkøbing Skole, Kvindelig Læseforenings bygning i Gl. Mønt, boligkomplekser for Københavns Kommune) og bygningshistoriker (arbejdede i 15 år for Nationalmuseets 2. afdeling med flere hundrede opmålingsarbejder) Åge Langeland-Mathiesen. Men ingeniør Mathiesen var en særdeles moden mand, da han forsøgte at virkeliggøre

 

sine bil-ambitioner, han må have været midt i fyrrerne, snarere ældre. Hvad hans forudsætninger i Øvrigt var nævnes overhovedet ikke i det righoldige materiale af udklip, albummerne også indeholder.
   DK grundede sig for størstedelen på DKW og det var meningen at dette mærkes mangeårige importør, Bohnstedt-Petersen, skulle have fremstillet bilen. Men det blev kun til ét eksemplar af personbil-modellen og muligvis fire varevogne over nogenlunde samme læst. Det sidste underbygges dog ikke af det nyfundne billedmateriale. Personbilen blev vist på udstillingen i Forum i 1950. Fra før krigen havde Bohnstedt-Petersen haft et større lager af DKW-dele liggende i Gitterskur 5 i Københavns Frihavn, af dem blev der lavet en del forskellige biler, og det var formentlig også et DKW F8 chassis fra før krigen som DK