Bilhistorisk Tidsskrift  120/1995     side  22

      
 

 

var bygget op på, med den tocylindrede totakts motor på 684 cc., 20 bhk ved 4.000 omdrejninger. Forhjulstræk og hvad transmission med friløb angik og hjulophængning for og bag originalt DKW. Imidlertid beskrev Mathiesen selv i International Motor-Revue for april 1950 at han tænkte sig en model „A1" udstyret med en trecylindret 900 cc motor, som den på det tidspunkt blev fremstillet hos IFA i Østtyskland, eller måske hellere en model „A2" med en dobbeltstemplet, tocylindret 750 cc fra ILO. Der var dog også en del afvigelser fra DKW's egen konstruktion, således var der hydrauliske Lockheed bremser, Hardy Spicer kardanled, Layrub gummiled i forhjulstrækket, Smith's instrumenter, rat og karrosseribeslag fra Wilmot Breeden og 15 eller 16 tommers Dunlog hjul.
    Karrosseriet var banket op i 0.9 mm stålplade uden træramme hos Næsby Karrosserifabrik, bygget ud i rummelig pontonform til 5 personer og skulle på grund af sin enkle form kunne fremstilles uden dyre presse-

DK blev ligesom senere DKR først lavet som model i skala 1:5.